Inimi Cicatrizate - o microsocietate interesanta in care nu poti patrunde

Inimi cicatrizate, noul film al lui Radu Jude este o adaptare libera dupa cartea cu acelasi nume a lui Max Blecher. Dupa succesul pe care l-a avut cu Aferim!, Jude vine cu o propunere diferita, un experiment de aproape doua ore si jumatate, in care traduce o carte despre moarte si suferinta, deosebit de viscerala, intr-un tablou pictat in culori acaparatoare, pe care-l poti intelege in foarte multe feluri.

Cartea este o autobiografie, la persoana la treia, publicata in 1937, descriind viata unui student evreu, Emanuel, internat in sanatoriu pentru tuberculosa osoasa. Blecher a fost internat in mai multe sanatorii si a murit la 29 de ani din cauza tuberculozei vertebrale.

Cartea a fost scrisa in perioada in care a fost internat si a fost inspirata din chinul si angoasa care l-au urmarit in constientizarea propriei morti. Cu toate astea, atat cartea cat si filmul au o latura ludica, un umor negru care te face sa te situezi putin mai confortabil fata de subiect.

Cartile lui Blecher, Corp Transparent, Intamplari in irealitatea imediata, Inimi cicatrizate si Vizuina luminata: jurnal de sanatoriu, sunt considerate capodopere, tanarul scriitor fiind asemanat cu Thomas Mann, Bruno Schulz si  Franz Kafka.

Emanuel este internat de catre tatal sau la un sanatoriu, de langa malul marii. In ciuda asteptarilor, aceste nu este un loc al ororii, medicii sunt joviali, asistentii atenti si pacientii interesanti, tineri, intelectuali, dornici de dezbateri si ceaiuri dansante.

Emanuel, interpretat de Lucian Teodor Rus, pare sa se adapteze lin situatiei, fiind incontinuu aplaudat de medici si asistenti pentru simtul umorului, care ar trebui sa-i faciliteze vindecarea. Tehnicile medicale violente ale momentului sunt cele care perturba acest spital colorat, animat de personaje dinamice, mai ales prin punctiile generatoare de urlete groaznice, care dau o senzatie puternica de angoasa spectatorului. Pe aproape intreaga durata a filmului el se afla intins in pat, imobilizat de ghips.

Jude foloseste intertitluri pe fundal negru, cu pasaje din cartea lui Blecher, in care acesta descrie deosebit de visceral si analitic ceea ce simte si gandeste, dar nu se stabileste nicio conexiune intre genul de limbaj, traire si discurs cu personajul pe care il vedem pe ecran. Ar putea functiona ca descriere a situtiei concrete in paralel cu un tumult interior, dar asta nu se intampla, mai degraba intertitlurile rup recurent orice intimitate care se stabileste intre spectator si personaj.

Estetic, filmul este foarte frumos, tablou dupa tablou cu hint-uri de artificial, atentie deosebita acordata detaliilor si imagine semnata de Marius Panduru. Ultra esetizarea si alegerea unor astfel de compozitii par bizare pentru poveste, dar Jude opteaza pentru un liniar narativ si un Insta-frame care este de inteles dupa un Q&A, nu imediat, din pacate.

Descrierea vietii in sanatoriu se concentreaza mult pe interactiuni sociale, intre tineri care vor sa se bucure de viata, constientizandu-si propria mortalitate iminenta. Beau, si-o trag, desi e complicat avand in vedere ca sunt toti in ghipsuri, apoi scapa sau mor ingropati in apa si pamant. Emanuel dezvolta chiar si o relatie cu Solange (regizoarea Ivana Mladenović) care-l scoate din cand in cand din gandurile chinuitoare.

E o microsocietate interesanta pe alocuri, cu senzatia de fabricat de multe ori. Sunt de apreciat insa, cantitatea de documentare si de referinte literare si istorice, din care iese la iveala un Jude pe care-l recunoasem mai bine. Din punctul asta de vedere, filmul ar trebui vazut de foarte multe ori, caci camera, statica si la o distanta aproape constanta, surprinde povesti si personaje care scapa la o prima vizionare.

Noul film al lui Radu Jude, Inimi cicatrizate, este cu siguranta o nevoie a cinematrografiei romanesti, iar el este cu siguranta regizorul care sa-si asume astfel de provocari, pe de alta parte, lasa spectatorul cu o perceptie mult prea libera si generala asupra ranii pe care poate o astepta.

---

„Inimi cicatrizate”- in cinema din 18 noiembrie
Regie: Radu Jude