The King's Speech

Filmul "The King's Speech" i-a dat voce regelui George al VI-lea al Angliei, iar pe noi ne-a facut sa ne balbaim un pic la final si sa scoatem o impresie de genul: "fo-fo-arte f-f-f-r-umos filmul". De fiecare data cand incepi sa vezi un film despre care s-a tot vorbit si care a primit n la puterea x nominalizari si critici pozitive, pornesti la vizionare cu desaga incarcata de scepticism: "Sa fie chiar atat de bun? Parca ar trebui sa-i caut nod in papura doar asa ca sa nu fiu de acord cu juriul de la festivaluri".

Da, The King's Speech nu e maiestuos, dar este un film extraordinar si induiosator, de la poveste pana la realizare si cu jocul actorilor in varful prajiturii cinematografice. In actiune, politica trece in plan secund si bine face pentru ca relatia care se incheaga intre rege si logopedul sau este inocenta, veridica si exceptionala si merita urmarita de la prima plecaciune pana la primul discurs reusit al regelui.

Pe scurt, lucrurile stau cam asa: Albert, viitorul rege al Angliei este oarecum fortat sa ocupe tronul tarii. Ca sa faca asta, trebuie sa treaca peste o boala urata, balbaiala si neputinta de a tine un discurs. Intru vindecare, apeleaza la un profesor de vorbire nonconformist, Lionel Logue care are metode rebele si deloc adecvate pentru un membru al roialitatii. Cu chiu cu vai, logopedul reuseste sa intre in gratiile regelui si sa-l pregateasca pentru incoronare si pentru toate momentele in care vocea regelui trebuia sa incalzeasca poporul si sa-i dea un oarecum confort.

The King's Speech ofera spectatorilor o frumoasa poveste de prietenie in care sangele albastru trebuie sa accepte si putin colorant pentru ca regele sa poata tolera metodele mai neortodoxe de vindecare si faptul ca e sub tratament facut de un om care nici macar nu are diploma. Colin Firth face rolul regelui modest cand e vulnerabil, arogant pentru ca poate si sensibil cand e in intimitatea familiei sale. In fiecare ipostaza, actorul reuseste sa transmita exact ce trebuie si sa intelegem de ce se comporta asa fara sa-l compatimim sau sa-l detestam cand se poarta urat cu domnul Logue.

Mai mult decat de Colin Firth, ne-a placut de Geoffrey Rush care face un rol amuzant si care ne convinge, la fiecare pas, ca e in stare sa sparga coaja tare in care se adaposteste his highness si ca e in stare, fara niciun instrument, sa faca o operatie pe cord deschis si sa scoata omul din rege. In acest periplu al cladirii unei relatii om de rand- rege suntem invitati cand la palat, cand in apartamentul modest al profesorului ca sa descoperim in fiecare scena un sentiment nobil: prietenia.

The King's Speech e ofertant la nivelul intimitatilor din viata regalitatii, e emotionant prin contextul socio-politic in care un om normal trebuie sa-i dea voce regelui pentru ca natiunea sa se calmeze la auzul povestilor rostite fara intrerupere, e un film bun pentru ca ne ofera o relatie duioasa pe timp de razboi personal si mondial.

Filmul este bazat pe povestea reala a lui Albert Frederick Arthur George, numele adevarat al regelui George al VI-lea si pe istoria de viata a profesorului Logue care si-a facut mana pe soldatii intorsi acasa cu traume din Primul Razboi Mondial pe care trebuia sa-i vindece si sa le dea din nou puterea comunicarii. La capitolul premii recente, Colin Firth a castigat un Glob de Aur pentru cel mai bun actor, filmul a luat 5 premii la British Independent Film Awards, multe alte premii BAFTA si multe altele plus nominalizarile la Oscar.

Daca esti in cautarea unei povesti cu doze bune de realism, umor si dramatism, The King's Speech este filmul pe care trebuie sa-l vezi. De fapt nu, daca vrei sa vezi un film bun, atunci creatia lui Tom Hooper e un must see care trebuie bifat indiferent de poftele cinefile.