The Human Centipede (First Sequence)

Bolnav, scarbos, dubios, bizar, freak show, scarbos inca o data, sinistru; acestea sunt apelativele pe care le-am tot auzit/ vazut la adresa filmului "The Human Centipede". Nici nu stiu daca s-ar putea descrie altfel mult prea bolnavul film al regizorului Tom Six. Partea ironica a mult prea defectei productii este ca tot scenariul si toata povestea au inceput de la o gluma. Problema e ca nu e nimic amuzant la acest film. Singurele senzatii in urma vizionarii: nod in gat, scarba si o mirare fara margini.

The Human Centipede incepe ca un film de groaza normal, ca o banalitate horror cu actiunea setata intr-o padure undeva intr-o casa aruncata in pustietate. Cred ca farmecul filmului este tocmai acesta ca din padure nu apar nici monstri, nici fantome iar intunericul nu este un catalizator al senzatiei de teama si expectativa. Productia lui Six se desfasoara in plina lumina iar adapostul actiunii nu este un conac bantuit sau vreo darapanatura numita casa doar in acte.

sursa foto: bloodygoodhorror.com

Din contra, toata hidosenia actiunii se intampla intr-o casa moderna fara zgomote care sa dicteze desfasurarea evenimentelor si fara jocuri de lumina care sa transmita un feeling ciudat si inspaimantator. Cliseele din peliculele de groaza sunt evitate cu succes pentru a face loc unui alt gen de filme, genul scabros.

Pe scurt, actiunea suna astfel: doua tinere aflate in vacanta ajung in casa ciudatului doctor pensionat, Dr. Heiter, cautand ajutor pentru ca facusera pana intr-o padure prin care nu trecea nimeni. Doctorul a vazut potentialul in aceste fiinte fragile, le-a drogat si le-a vazut utilitatea imediat, gasindu-le un loc in creatia sinistra pe care o punea la cale de ceva timp: un miriapod uman.

Cand a gasit si a treia bucata de puzzle, doctorul s-a pus pe despicat si pe cusut, dand viata unei fiinte formata din trei oameni, un miriapod in care fiecare bucata umana era dependenta de cealalta. Mai exact, prima piesa din miriapodul uman era privilegiatul care avea doar anusul faramitat. Piesa din mijloc era cea mai agresata, avand gura prinsa de prima bucata si anusul distrus ca sa se poata conecta la aparat si ultima bucata. Da, am zis de la inceput ca e un film bolnav.

sursa foto: bloodygoodhorror.com

Doctorul a inceput sa-si dreseze masinaria in asteptarea marelui moment: cel al testing-ului. Daca credeai ca filmul e scarbos, stai sa vezi ce urmeaza: testarea unei digestii integrate in care doar primul om mananca si apoi hranirea se intampla pe cale naturala, tinand in viata si bucatile din coada prin cesiunea de ramasite in urmatoarele vagoane.

Cam asta e tot filmul. Bazandu-se pe o poveste inimaginabil de bolnava, regizorul nu s-a folosit si de alte arme de productie si dirijare si a lasat totul pe seama scenariului. Ce-i drept, si alegerea personajelor a avut un rol important in transmiterea emotiilor catre public. In primul rand, chinul de a gasi niste actori care sa filmeze o astfel de productie macabra face alegerea protagonsitilor cu atat mai intriganta.

Doctorul Heiter, jucat de Diete Laser, este acel gen de actor care poate sa transmita o intreaga poveste terifianta doar prin aparitie. E genul de om care nu ar putea juca in veci intr-o comedie sau intr-o poveste de dragoste. Pur si simplu nu a fost construit pentru asa ceva.

sursa foto: bloodygoodhorror.com

Implicatiile politice si istorice si-au gasit si ele loc in miriapodul uman. Alegerea nationalitatii personajului negativ nu este intamplatoare; intentionat s-a dorit un bad boy german, o minte nemteasca bolnava si fara limite menita sa aminteasca lumii de experimentele medicale naziste din timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial.

Faptul ca liderul masinariei umane este japonez nu este nici aceasta o greseala sau o intamplare, avand printre motivele politice si o alta justificare: doctorul nu voia sa comunice cu a sa creatie asa ca a ales un non-vorbitor de engleza care sa fie purtator de cuvant.

Filmul nu te impresioneaza, in schimb iti intoarce stomacul pe dos. Chiar daca detaliile de imagine sunt discrete si mai mult insinuate, nu are cum sa nu te scarbeasca momentul verificarii unei hraniri printr-o singura gura, nu are cum sa nu te ingretoseze cand japonezul din varf nu se mai poate abtine si regreta ca e om si ca a trebuit sa duca la capat o nevoie primara, facandu-i rau bucatii din mijloc.

Filmul nu te sperie decat la nivelul constiintei: cineva chiar s-a gandit la asa ceva, cineva chiar e atat de bolnav incat sa fi regizat asa ceva?! Ei bine, gandul asta chiar ne sperie fie ca e vorba strict de arta sau de inovatii in cinematografie. De parca nu aveam destui maniaci si destui criminali care sa inoveze si sa faca o arta din crime... nu, hai sa le mai dam niste idei si sugestii. In fond si la urma urmei, there's never too much bonding, right?

Chiar daca ideea filmului a pornit de la o discutie intre prieteni (printre care si Tom Six) in care isi imaginau cum ar fi daca ar putea pedepsi pedofilii cosandu-le gura de anusul unui sofer de camion, asta nu scuza cu nimic toata povestea din film. Chiar daca la baza "The Human Centipede" are o sanctiune la adresa unor violatori, filmul ramane gretos de bolnav.

Daca rezisti pana la final (eu am reusit, nici acum nu inteleg cum) sa dai de veste. Vom face un club al celor mai rezistenti oameni in fata povestilor extra-scarboase; cred ca ni se trage de la prea multe stiri de la ora 5 si cred ca avem stomacul format pentru povesti odioase.