La inceput a fost cuvantul / The Great Debaters

Este de ordinul SF-ului de ce unul din cele mai bune filme ale ultimilor 5 ani, nominalizat la Globurile de Aur pentru Cel Mai Bun Film, lansat oficial in decembrie 2007, scos pe DVD in mai 2008 si usor de gasit si vizionat pe youtube (fractionat in 12 parti, ce-i drept) va incepe sa ruleze in cinematografele din Romania abia pe 6 mai 2011, cu cel putin 3 ani intarziere.

The Great Debaters
este o drama inspirata din fapte reale, ce s-au petrecut in urma cu aproximativ 80 de ani,. Regia apartine lui Denzel Washington, actorul cu doua Oscaruri in palmares, care este si cap de afis in aceasta productie, alaturi de care joaca un alt actor premiat cu Oscar, Forest Whitaker (The Last King of Scotland).

1 2

Produs de Todd Black (care a realizat si The Pursuit of Happyness, filmul care ii aduce lui Will Smith a doua nominalizare la Oscar), Joe Roth, Kate Forte si de casa de productie a lui Oprah Winfrey, Harpo Films, The Great Debaters a pornit la drum avand toate sansele din lume sa fie un succes. Este drept ca atunci cand asteptarile sunt foarte mari, la fel sunt si sansele ca acestea sa fie inselate, insa tot ne mira foarte tare de ce acest film a ratat Romania din palmares... sau Romania l-a ratat de pe marile sale ecrane. Din punctul nostru de vedere, cinematografia este acea arta unde sloganul "mai bine mai tarziu decat niciodata" devine un cliseu inaceptabil.

Ca idee de ansanblu, filmul urmareste povestea unei echipe de dezbateri, ai carei membri sunt copii de culoare, si care in 1935 castiga un mare concurs national de debate. Vorbim de o perioada in care negrii inca erau rasa paria din SUA. Evident, morala si deznodamantul se incheie cu happy end, asa cum americanii ne conving de fiecare data ca e musai si neaparat sa servim. Insa ceea ce nu ne spala creierul de data aceasta este faptul ca The Great Debaters urmareste firul istoric al unei intamplari reale.

Echipa olimpica de dezbateri a Colegiului Wiley din anii 30’ este condusa de profesorul Melvin B. Tolson (Denzel Washington), care alege cu grija pe cei mai buni elevi ai Colegiului Wiley si care, in parte, simbolizeaza tiparul tinerilor americani de culoare din perioada interbelica.

Cel mai inflacarat sudent al lui Tolson este baiatul-minune in varsta de 14 ani, James Farmer Jr. (Denzel Whitaker), care prefera sa indure presiunea din partea echipei decat sa fie dominat de tatalui sau  James Sr. (Forest Whitaker), un impunator si renumit savant.

In Henry Lowe (Nate Parker), un student cu un temperament exploziv, Tolson vede o inteligenta neslefuita si o ardoare in descoperirea justitiei.

Samantha Booke (Jurnee Smollett) are onoarea de a fi prima femeie din echipa Wiley College. Aceasta nu se confrunta numai cu prejudecatile rasiste, ci si cu problema femeii care doreste sa razbata in societate.

3 4

Ceea ce in aparenta pare un grup de tineri nesiguri reprezinta in esenta viziunea profesorului Tolson asupra unui grup de studenti bine calculati si straluciti. Pe masura ce echipa castiga atat experienta cat si victorii consecutive in cadrul olimpiadei de dezbateri, ei ajung in finala de la Harvard, alaturi de Campionii Nationali.

Una peste alta, noua ne-a placut. O poveste cu final fericit care nu ne strica apetitul, nu suprasolicita, dar nici nu tembelizeaza, care merita vazut, chiar daca nu ar fi prima data in ultimii 4 ani cand ati face-o. Povestea si interpretarile lui Denzel Washington si Forest Whitaker fac toti banii. The Great Debaters este clar mult mai bun decat alte filme care ruleaza in cinematografe la ora actuala, iar noi vi-l recomandam fie ca alegeti sa il vedeti la cinema, pe DVD sau in fata calculatorului.

Mai multe detalii si foto gasiti pe site-ul oficial al The Great Debaters.