The Artist - cronica film

M-am nascut in generatia in care am fost invatata ca personajele sa-mi vorbeasca. M-am uitat la "ciudati" precum Stan si Bran si Charlie Chaplin fara sa inteleg de ce nu vorbesc. Chiar si hilarul Mister Bean, prieten vechi din copilarie, mi-a ridicat niste dileme la capitolul filme fara sunet, dar macar el se distra in culori. Asadar, un film mut si pe deasupra alb-negru, nascocit in zilele noastre, clar m-a adus in pozitia lui Hamlet in care sa ma intreb daca sa vad sau sa nu vad The Artist.

Dupa lungi dezbateri, m-am hotarat sa-i dau o sansa filmului The Artist. Si bine am facut. Nu regretat niciun minut din toata povestea cusuta doar din fundal sonor si cateva insertii de text peste care a fost presarata la creme de la creme a filmului: jocul actorilor.

Fara dandy-ul jucat de Jean Dujardin (fetelor, nu va uitati prea mult la mustacioara lui), fara eleganta si fermecatoarea Berenice Bejo si fara cainele super-istet Uggie, filmul clar nu ar fi avut pic de voce. Dar asa a avut acel glas cristalin al filmelor din anii '20 in care totul este subtil impus spectatorului, femeile sunt de o frumusete si de o finete rara avis pentru zilele noastre si povestea decurge asa cum ti-o imaginezi tu.

Desigur, The Artist e genul ala de film care prinde o data si bine la public. La anul daca o sa mai apara un film mut alb-negru nici c-o sa faca prea mult zgomot. Dar in contextul dat, The Artist a venit ca uns intr-o perioada in care originalitatea in cinematografie atarna de-un fir de ata.

Recunosc ca au existat atatea momente in care mi-as fi dorit sa aud personajele vorbind, in care as fi vrut sa se opreasca muzica si sa aud un claxon, aplauze sau orice zgomot ambiental. Dar m-am resemenat si am lasat povestea unui artist care pica in uitare sa ma impresioneze. Pentru ca despre asta e vorba in The Artist, despre cum schimbarile aplicate tendintelor vremii afecteaza la nivel micro oameni care candva straluceau pe marile ecrane.

Jean Dujardin face rolul perfect al actorului lasat in putul uitarii, trimis la coltul rusinii de filmele moderne, cele cu sunet. Nu degeaba protagonistul a trait pe perioada filmarilor in izolare intr-o casa din Hollywood-ul anilor '30, loc in care s-a obisnuit cu linistea ca sa poata apoi sa trimita semnale puternice prin privire si prin miscari si atat.

The Artist clar nu e un film pe care multi il vor aprecia, aspect preintampinat de anumite cinematografe prin anuntul: "Stimati clienti, va aducem la cunostinta faptul ca filmul Artistul este un film alb-negru si mut. Va multumim". Desi la baza are o poveste de dragoste timida, deloc vulgara si care creste sub ochii spectatorilor in mod natural, The Artist clar nu e usor de digerat.

Filmul care a primit numai critici pozitive este marele castigator al Globurilor de Aur si, cel mai probabil, una dintre vedetele de la Premiile Oscar 2012. Asta pentru ca vine cu un suflu nou inspirat din ce-i vechi si bun si pentru ca abunda printr-o puritate a unor aspecte de viata generale: cariera, dezvoltare personala si profesionala, dragoste si cinematografia in plina tranzitie.

Ca o poveste in rama, The Artist se scuza pentru caracteristicile care il fac special chiar prin subiectul ales. Un film alb-negru mut prezinta ce s-a intampla cu filmele alb-negru mute si care a fost evolutia acestora si asta prin ochii unor vedete de cinema care demonstreaza ca toti oamenii sunt mai frumosi daca stii sa-i pui in cadrul potrivit.

Vreti dans si multa muzica, vreti expresivitate si o poveste induiosatoare si aveti rabdare pentru un film in care replicile sunt induse? Atunci mergeti sa vedeti fermecatorul The Artist.