Shrek pentru totdeauna (Shrek Forever After)

Shrek 4
In viata oricarui barbat, fie el si unul verde cum e capcaunul Shrek, apare un moment in care ii vine sa dea cu caciula de pamant, sa uite viata de familie, urletele tzancilor, dulcegariilor nevestei si sa se haiduceasca... Ma rog, sa revina la perioada fericita de "capcaun adevarat", in care se juca de-a prinselea cu satenii inspaimantati si facea ingerasi de noroi in mocirla. Ah, ce viata!...

In al patrulea episod al seriei, proaspat tatic de familie, Shrek trece la inceputul filmului printr-o depresie familiala si existentiala, din ce in ce mai frustrat de rutina vietii casnice: copiii tipa, se infunda latrina, Magarusul si Motanul Incaltat vin in fiecare seara la masa cu aceleasi povesti fumate... pana cand Shrek ajunge sa isi doreasca, obidit, sa nu o fi salvat niciodata pe Fiona din temnita Dragonului.

Iar dorinta i se indeplineste, sub atenta supraveghere a rautaciosului Rumpelstiltskin, care, ca un adevarat Mefistofel, ii ofera lui Shrek un contract malefic - o zi autentica de capcaun in schimbul unei zile "oarecare" din viata lui... si spiridusul alege chiar ziua de nastere a lui Shrek, stergandu-l astfel de pe fata pamantului.

Shrek se trezeste intr-o realitate paralela, intr-o lume distopica, in care Rumpelstiltskin conduce Regatul De Peste Mari si Tari (Far Far Away), ajutat de o armata de vrajitoare, terorizand populatia. Singurii care ii pot tine piept fiind capcaunii organizati intr-o miscare subterana de rezistenta, carora li se alatura si Shrek, hotarat acum sa isi recastige viata dinainte.

Shrek 4 Shrek 4 Shrek 4 Shrek 4 Shrek 4 Shrek 4

Ca in toate filmele cu realitati paralele de tipul "cum ar fi fost lumea daca nu m-as fi nascut", vechile personaje (cu vocile acelorasi actori) sunt acolo: Fiona (Cameron Diaz), care nu il mai cunoaste pe Shrek, deoarece acesta a mai salvat-o niciodata din turnul in care era inchisa, Motanul Incaltat (Antonio Banderas), dolofan si alintat ca un cotoi de casa, Magarusul (Eddie Murphy), jerpelit, dar cu acelasi chef de cantat, tragand acum caruta vrajitoarelor si functionand si pe post de radio la caruta, ale carui posturi sunt schimbate cu biciul.

Dupa episoadele 2 si 3 din serie, care au fost din ce in ce mai slabe, ma asteptam ca episodul final, al patrulea, sa fie sub orice critica. Iata insa ca echipa (regie+scenariu) s-a schimbat complet (Mike Mitchell si scenaristii Josh Klausner si Darren Lemke), iar Shrek 4 a reusit sa se ridice la nivelul de amuzament si originalitate al primului episod.

Nu mai este previzibil, nu este plicticos, poantele sunt vioaie (si absolut hilare pe ici-colo), replicile istete (cu potential de citat intre prieteni vreme lunga de-acum inainte), povestea e alerta, cu multe rasturnari de situatie, personajele noi sunt excelente, de la rautatea mica si roscata care este spiridusul Rumpelstiltskin cu gasca sa Fifi, coltoasa ca un piranha, la cohorta de vrajitoare, gruparea de rezistenta a capcaunilor si pana la noile personalitati ale vechilor personaje, reinventate aproape in totalitate.

Va recomandam Shrek pentru totdeauna, va da un sfarsit memorabil povestii capcaunului verde si a magarusului cantaret... Nu pentru totdeauna insa, deoarece odata intoarsa si ultima fila din cartea lui Shrek, se deschide o noua carte de povesti - filmul Motanul Incaltat / Puss in Boots e in lucru si va aparea in noiembrie 2011, invartindu-se in jurul aventurilor pisicesti ale motanului, solo.. in care poate vom vedea aparitii episodice si a vechilor sai prieteni.

Nota: desi o animatie, nu prea este un film pentru copii (cel putin nu sub 12 ani, zicem noi). Cu toate ca era subtitrat in romana, chiar si pustimea mai rasarita ca varsta din sala isi asasina parintii cu intrebari despre ce se intampla exact in momentele mai interesante.