Printul Persiei: Nisipurile Timpului

Filmul lunii, anului, secolului, pompat cu adrenalina, povesti inspirate din antichitate, curse de struti si aventuri printre dunele de nisip, este masacrat la subiectul super film de actiune deoarece este facut de Disney. Dar asta face din Printul Persiei: Nisipurile Timpului un film ce poate fi vizionat de catre oricine, indiferent de preferinte.

Nu stiu jocurile asa ca nu aveam mari asteptari de la povestea filmului (probabil ca cei ce s-au jucat sunt de alta parere) si filmul nu m-a dezamagit in vreun fel. Are momente mai bune si momente mai slabe, este amuzant si naiv pe alocuri, antrenant si captivant pe parcursul unor scene. Efectele speciale sunt reusite, scenele de actiune sunt ok (nu suficient de dure pe cat s-ar dori de la un film de actiune), replicile nu sunt dintre cele mai stralucite este adevarat, dar per total este un film pe care il poti vedea fara sa regreti ca ai dat banii pe bilet.

Eroul principal al filmului este Dastan (Jake Gyllenhaal), fiul adoptiv al regelui persan Sharaman. Alaturi de fratii sai, Tus si Garsiv, ataca o cetate veche, plecand de la banuiala ca cetatenii acesteia i-ar ajuta pe dusmanii regatului persan cu arme. Dastan se distinge din aceste prime momente prin faptul ca nu asculta de ordine, face ce-l taie capul si se comporta total atipic unui print si mai degraba ca un strengar (lucru explicat in film prin originea sa, un orfan ce traia de pe o zi alta prin mahala pana cand il impresioneaza pe rege, care se decide sa-l adopte).

Actiunile celor 3 printi nu vor fi fara urmari. In ciuda faptului ca reusesc sa invinga si sa ia pe sus printesa de o frumusete rapitoare, Tamina (Gemma Arterton), Sharaman nu este multumit de decizia lor de a ataca o cetate "sfanta" si pasnica, dat fiind ca nu se doveste in vreun fel ca ar exista vreun fel de arme pe acolo. De aici incolo implicarea lui Nizam (Ben Kingsley), fratele regelui, este din ce in ce mai evidenta, cel putin pentru public, mai putin pentru Dastan.

Ca sa se prinda si Dastan de ce se intampla este necesar ca mai mult de jumatate din personajele cheie sa moara, sa aiba loc toate scenele de dansat pe pereti, barne si acoperisuri in stil gimnastic-acrobatic (sunt scene misto, ce-i drept), sa se spuna povestea pumnalului magic pe care Tamina chipurile il tinea departe de arivisti si complotisti precum Nizam, sa invete Dastan sa foloseasca pumnalul, sa aiba loc o cursa de struti, sa intervina un fel de asasini-ninja persani si sa aiba loc sfarsitul lumii.

Dastan are, pe langa un nume cel putin ciudat menit sa iti induca subtil ideea de destin (latimotivul filmului intr-o forma sau alta), si un accent destul de ciudat (adevarat mai evident in trailer decat in film). Tamina are un decolteu pana la buric, dar se tine tare tot filmul. Gruparea de ninja-asasini dezamageste nitel, parca ai alte asteptari de la cei mai temuti agenti ai regatului persan, iar Nizam este personajul negativ tipic, ivil dar atat.

Nu are rost sa stric povestea filmului cu tot felul de detalii de spoiler, pentru ca merita vazut. Si are cate putin pentru fiecare, un strop de romantism, un strop de fantasy, ceva cafteala a la carte, multe urmari spectaculoase, multe scene filmate in nisip (suficient de multe incat sa pleci cu impresia ca ti-a intrat si in pantofi) si un happy ending marca Disney (genul de sfarsit ce strica tot ce s-a cladit pana atunci in mintea spectatorului).

Pe scurt, Printul Persiei este un fel de Harap-Alb+Piratii din Caraibe+filmari in desert. Mergeti sa-l vedeti, macar sa aflati care este povestea pumnalului sau al clanului Ngbaka. Dar considerati-va avertizati asupra finalului.