Omul care se holba la capre

More of this story is true than you’d like to believe.

Foarte multi dintre cei care au vazut Omul care se holba la capre au descris filmul ca fiind o "comedie absurda". Dar ce sa fie atat de absurd la niste soldati americani care se holbeaza la capre, incercand sa le omoare cu puterea mintii? Nu asta incearca sa faca si romanii de cand se stiu, sa omoare capra vecinului... cu puterea mintii?

Recunosc ca, poate, mi s-ar fi parut si mie ca e vorba de o comedie absurda daca n-am fi trait recent episodul cu "flacara violet", cu "soldatii" parapsihologi din spatele candidatilor la presedintie si cu "atacurile energetice". Asa, dupa ce am aflat despre puterile incomensurabile ale lui Aliodor Manolea (Jedi Knight-ul lui Basescu, psiholog, specialist in psihoenergetica, biosinergetica si programare neurolingvistica, si care a scris "Energetica subtila a fiintei umane", "Manual de radiestezie", "Influenta distala, teoria si practica vindecarii de la distanta" etc.), The New Earth Army din Omul care se holba la capre nu mi se pare deloc absurda, ba dimpotriva (si cat se poate de romaneasca).

Bob Wilton (Ewan McGregor) este un jurnalist pe care-l paraseste iubita si care face ce fac toti barbatii cu inima calcata in picioare, se duce la razboi, in Irak. Aici da peste agentul special Lyn Cassady (George Clooney), care face parte dintr-o unitate speciala de spioni psihici a armatei americane (New Earth Army), un fel de Jedi Knights ce incearca sa dezvolte puteri speciale: invizibilitate, clarviziunea, imprastierea norilor cu privirea, asasinarea cu puterea mintii etc.

Totul pare o nebunie, dar Lyn poate fi destul de convingator, mai ales cand se lanseaza in a-i povesti lui Bob cum a inceput totul, nu si atunci cand incearca sa-si demonstreze puterile speciale, dar cu totii avem si zile proaste...

1 2
We must be the first superpower to have super powers.

In toata aceasta poveste, cu activitati paranormale si cu patru super actori (si o capra) pe afis, Jeff Bridges joaca roului lui Bill Django, colonelul care, in urma unei rani pe care a suferit-o in razboiul din Vietnam, s-a pricopsit cu o viziune (foarte) diferita despre cum ar trebui sa arate armata. In viziunea sa, soldatii nu ar trebui sa lupte cu arme, ci cu puterea mintii; ce este si mai interesant, este ca ajunge sa-si impuna punctul de vedere si unitatea lui hippie se infiinteaza.

Kevin Spacey joaca rolul lui Larry Hopper, rivalul malefic al lui Lyn si cel care saboteaza miscarea dinauntrul ei - the dark side of the force.

Dupa o calatorie aproape suprarealista prin Irak alaturi de Lyn, Bob ajunge sa-i cunoasca si pe Larry si Bill si sa faca parte pentru o scurta perioada din unitatea de soldati cu puteri parapsihologice.

Omul care se holba la capre este genul de film in jurul caruia se nasc pareri contradictorii - unii spun ca este o comedie foarte misto, altii spun ca este o varza... cu carne de capra. Eu ma incadrez in prima categorie. Mi-a placut foarte mult filmul, chiar daca nu este o satira perfecta, e pe aproape, si reflecta foarte bine nebunia si penibilul din armata americana (dar nu numai). Plus ca filmul pare croit dupa un tipar facut de fratii Coen, iar Bridges aduce aminte destul de mult de Lebowski.

Merita sa-l vedeti, si chiar daca n-o sa va placa foarte tare, nu sunt prea multe ocaziile in care apare pe ecrane un astfel de "careu de asi" precum cel de pe afis. Asa ca, mergeti pe mana lor.