Macete (Machete)

Rar dai peste un film atat de fucked up ca Macete. Dupa modelul The Expendables, Macete aduna un numar impresionant de actori cu nume rasunatoare (Danny Trejo, Robert De Niro, Michelle Rodriguez, Jessica Alba, Steven Seagal, Don Johnson etc.) si ii baga intr-o poveste ametitoare, caraghioasa, exagerata, dar care-si asuma de la bun inceput statutul de film crosetat din toate cliseele filmelor de actiune din anii '70-'80 si care cocheteaza la greu cu camp-ul si autoironia. Asa ca ar trebui sa aveti in minte ca what you see (in trailer), is what you get. Chiar si asa, purtandu-si reteta la vedere, Macete este foarte greu de digerat. Trebuie sa ai un simt al umorului bolnav ca sa razi la toate fazele din film, care sunt, fara exceptie, condimentate la greu cu splash-uri de sange.

De la inceput si pana la sfarsit, daca nu veti parasi sala, veti sta cu un WTF! pe buze. Nu de putine ori, in cele 105 minute cat dureaza, m-am intrebat daca nu cumva Macete este vreo inventia a unui Tarantino tripat pe cine stie ce cocktail de ciuperci, prafuri si pill-uri - rezultatul fiind un fel de Kill Bill mexican mult mai sick si twisted (din cate tin eu minte, in Kill Bill nu este nicio scena in care Uma scoate matele din burta unui raufacator si face bunjee agatata de ele, in timp ce acesta inca mai agonizeaza; ei bine, Trejo face acest lucru in Macete). Dar, avand in vedere ca regia este semnata de Robert Rodriguez, acest lucru nu este tocmai surprinzator.

Machete Machete

Filmul are si o latura "socio-politica", aruncand ironii destul de acide inspre felul in care sunt discriminati imigrantii mexicani din State (cu precadere din statul Texas) si aratand cu degetul pana la ce nivel urca aceasta discriminare, care nu de putine ori merge mana-n mana cu coruptia; in acelasi timp este si o critica destul de dura la programul barierei dintre Mexic si State. Din pacate, toate acestea se cam pierd in baltiile de sange, in scenariul (voit) superficial si in actiunea socanta si penibila de dragul socantului si al penibilului.

Rodriguez isi cam ineaca mesajul politic al filmului si in marea de personaje ciudate, rupte din paginile revistelor de benzi desenate macabre: tipe sexy inarmate pana-n dinti, calugarite justitiare cu uzzi-uri, doua gemene asistente medicale promiscuee in mini-skirts si cu shotgun-uri, un preot cu apucaturi de desperado, o Lindsay Lohan care-si joaca rol din viata reala etc., plus un super-erou greu de ucis, tacut, care serveste doar one liners (Machete don't text), un ladies man, ex-agent federal, luptator pentru eliberarea poprului mexican din State (bloody Moise style), cu o pasiune pentru cutite, macete si... ustensile de gradinarit.

Pe scurt, Macete (Danny Trejo) este luat pe sus de pe strada si i se da misiunea de-a omora un senator dement, care are ca hobby vanatul de mexicani care trec ilegal granita, interpretat de Robert De Niro. Bineinteles ca totul este o inscenare, iar Macete ajunge sa fie vanat de un grup de raufacatori - Jeff Fahey in rolul mafiotului din spatele senatorului, Don Johnson in rolul unui asasinului rasist si Steven Seagal in rolul drug lord-ului, care i-a ucis familia lui Macete si caruia ii place sa se lupte cu sabii ninja.

Recomandam Macete doar celor un pic masochisti, cu un stomac mai rezistent, cu un simt al umorului mai dubios si care sunt curiosi in legatura cu cat de fucked up poate fi ultimul film al lui Rodriguez. Va asiguram ca veti pleca din sala socati, nu neaparat in sensul bun al cuvantului, dar cu multe de povestit la capitolul scene WTF! din filme.