La Vida de los Peces (Viata pestilor) - cronica film

In mod sugestiv, La vida de los peces te aduce la propriu intr-un acvariu, intr-un spatiu constrangator al amintirilor din care nu se poate iesi pana cand protagonistul nu infrunta realitatea.

Andrés a plecat de foarte multi ani din Chile in Germania. A ales Europa, a ales sa isi lase prietenii, rudele si marea lui iubire, Beatriz, la sute de kilometri distanta pentru a-si contrui o noua viata de jurnalist. Se intoarce, insa, dupa aproape 12 ani la o petrecere onomastica in capitala Santiago la care ii va revedea pe toti cei dragi. Ca intr-un labirint, Andrés se va plimba prin casa festiva pentru a se intalni cu cei alaturi de care a crescut, dar si cu urmasii lor.  Chiar daca, poate, pentru personajul principal trecerea anilor nu a adus prea multe schimbari, pentru cei care au ramas acasa timpul a insemnat casatorii, despartiri, nasteri.

De departe cea mai intensa reintalnire este cea cu Beatriz. Cu scurte pauze in care iesim pentru o gura de aer din momentele dense in care Andrés si marea lui iubire se lanseaza in marturisiri si in visari cu ochii deschisi despre "ce ar fi fost daca...?", intregul film se concentreaza pe reactiile Lui, independentul, europenizatul Andrés si ale Ei, delicata, familista Beatriz in fata unor sentimente de iubire reciproca pe care amandoi au incercat sa le inece si care acum ies din nou la mal.

Filmul se misca greu, pe alocuri, insa, lentoarea este "combatuta" de dialoguri unele mai picante, altele impregnate de emotie. De altfel, insusi regizorul filmului, Matías Bize, maruriseste: "Ideea mea era sa spun povestea cat mai simplu posibil (...) folosind camera petru a patrunde cat mai adanc in personaje. Dialogul este foarte important in acest film, dar in unele situatii ceea ce nu este spus -tacerile- sunt chiar mai importante."

La Vida de los Peces (Viata pestilor) - cronica film (2) La Vida de los Peces (Viata pestilor) - cronica film (1)

Iar atunci cand dialogurile nu exista sau tacerea "nu vorbeste" de la sine, exista muzica. Compozitorul Diego Fontecilla a creat o linie melodica ce reuseste sa te rascoleasca si sa te faca sa traiesti cu suficient de multa intensitate revederea dintre Andrés si Beatriz, la care se adauga o serie de cantece originale, piese "de corazón" precum "Nubes" a formatiei chilene de rock alternativ, Inverness.

La vida de los peces ne-a emotionat, poate si pentru ca ne este greu sa scapam de eticheta de romantici incurabili, ne-a facut sa tresarim la un intreg acvariu de reactii si sentimente la care este expus protagonistul, ne-a facut sa ne dorim (ne-am luat si permisiunea de a avea o doza de "filozofeala") sa nu traim cu regretul lucrurilor frumoase pe care nu am avut curajul sa le spunem sau sa le facem.

Daca aveti pofta de un film in limba spaniola reusit noi va recomandam drama lui Bize, mai ales pentru a descoperi cum o metafora isteata, a vietii vertebratelor din mediul acvatic este transpus intr-o poveste de iubire incalcita.