J. Edgar - cronica film

Am fost din nou musafirul curios din sifonierul unei personalitati marcante intr-o noua productie biografica, cea mai frumoasa forma de a fi oaspete in viata unui om care a calcat in istorie si a lasat si urme. De data asta, am tras cu urechea si am aruncat un ochi in cursul existentei lui J. Edgar Hoover, primul director al FBI-ul, persoana care a revolutionat felul in care se desfasoara anchetele, modul de cercetare si analiza si care a avut o obsesie: o baza de date cu amprentele tuturor americanilor.

Ei bine, domnule Hoover, asa cum ai dat buzna in filmul regizat de Clint Eastwood te felicitam pentru ca un lucru e sigur: o amprenta sigur ai lasat, a ta.

Filmul J. Edgar are aerul grav al filmelor lui Clint Eastwood, o tenebra a povestii data prin cadrele alese, prin trecerile mult prea fine pentru a fi simtite imediat, asa cum ne-a fost dat sa vedem si in Mystic River sau in Million Dollar Baby. Cam in aceleasi nuante, domnul Eastwood ne spune povestea unui megaloman si mitoman, J. Edgar Hoover, directorul care si-a creat propriul FBI utopic in memoriile pe care le dicteaza cu multa claritate oamenilor de PR din asociatie.

Teorii si istorisiri cu iz de adevar, asa cum le prezinta directorul care a trait si a servit 8 presedinti americani, curg lin in 2 planuri ale filmului: cel cu J. Edgar jucat impecabil de Leonardo DiCaprio si cel cu directorul batran jucat la fel de impresionant tot de actorul preferat al lui Martin Scorsese. Cei din echipa de machiaj au facut o treaba excelenta cu cei trei actori pe care ii vedem tineri si apoi batrani, apoi din nou intineriti ca sa ii vedem din nou cu riduri. Dar fara jocul lor si fara talentul lor, filmul nu ar fi avut suculenta, si aici ne referim la Leo, Naomi Watts, Armie Hammer si Judi Dench care si-a tinut secret un accident doar ca sa nu piarda rolul din film.

Fara Leonardo acum am fi avut un J. Edgar pe care l-am huli la Universitate pentru felul in care s-a hotarat sa faca abuz de putere. Dar din perspectiva actorului, personajul strange sentimente de compatimire si o timida admiratie, iar faptul ca un actor reuseste sa faca asta e clar motiv de aplaudat.

De fapt, asta e marele merit al filmului: ca a reusit sa prezinte un personaj pe care ai avea motive sa-l condamni si sa-l judeci intr-o perspectiva din care cerceste afectiune si admiratie. Si astfel, Leonardo DiCaprio a castigat inca o data respectul nostru.

Povestea primului director al FBI-ului, pozitie pe care a servit-o cu drag si cinste pentru poporul american aproximativ 50 de ani, este foarte ofertanta la nivel de drama, de jocuri psihologice, de iubiri neimplinite si de un juramant al profesiei atat de strict ca orice alt aspect frivol al existentei umane cade in putul abandonarii. J. Edgar s-a dedicat meseriei asa cum actorii din distributie si oamenii din spatele filmului s-au dedicat sa ne ofere noua o vizionare completa.

J. Edgar ne arata in cele 2 planuri ale actiunii cum a ajuns FBI-ul o organizatie bine pusa la punct, un monstru care lupta impotriva faradelegilor, dar care nu uita sa puna deoparte unelte de santaj si un colac salvator fata de cerintele celor mai mari din politica. Filmul e un izvor de informatii puse spre deliciul spectatorilor, povestea unui grandoman colorata in nuante intense, iar pentru asta si pentru cele de mai sus va spunem sa nu-l ratati.