Hotul de Cuvinte - cronica de film

Cuvintele sunt armele unui scriitor, dar ce se intampla cand acestea se intorc impotriva lui? Aseara am fost la Hotul de cuvinte si am aflat un posibil raspuns la aceasta intrebare. Primul film al regizorilor Brian Klugman si Lee Sternthal spune mai multe povesti despre succes, decadere, regret si iubire, povesti care se leaga intr-un final intr-un mod destul de interesant.

Filmul foloseste tehnica povestirii in rama ( sau a filmului in film) pentru a ne introduce in lumea aluneacoasa, si primejdioasa uneori, a cartilor. Aflam de la inceput ca este vorba despre un scriitor aspirant, Rory Jansesn, jucat de Bradley Cooper, care intr-un final, dupa ani de incercari nereusite, da lovitura cu o carte care se numeste The Window Tears.

Romanul lui este un succes extrordinar, toata lumea il citeste, criticii il iubesc. Rory Jansen este invitat la emisiuni, i se iau interviuri si castiga toate premiile. Visul lui de scriitor se indeplineste si este chiar mai frumos decat si-l imaginase el vreodata. In plus, are alaturi o femeie care a crezut in el, jucata de frumoasa Zoe Saldana si tatal lui este intr-un final mandru de fiul sau.

Numai ca nu el este autorul romanului pe care l-a publicat, ci doar a avut noroc sa dea peste manuscris intr-un mod neasteptat. Situatia devine interesanta cand intra in scena adevaratul autor, acum batran si plin de regrete, jucat magistral de Jeremy Irons. Acesta este numit simplu The Old Man, care poate fi o referinta la Ernest Hemingway fiindca romanele lui sunt citite cu ardoare de catre personaje.

The Old Man vine si el cu o poveste, care din nou complica treburile. Viata lui Rory Jansen devine un roman. In acest film, Jansen este personajul unui roman, The Words, din care citeste la o lectura publica cel mai in voga scriitor al momentului, Clay Hammond, jucat de Dennis Quaid. In urma lecturii, el intalneste o femeie misterioasa, Daniella (Olivia Wilde, cunoscuta mai ales pentru rolul lui 13 din House).

Femeia misterioasa, ca toate femeile misterioase, aduce in scena fantomele trecutului. Lucrurile se complica din nou, povestile, trei la numar, incep sa se prelungeasca una din cealalata pentru a deveni o singura poveste. Trecutul si prezentul se impletesc si devin o fictiune narata in romanul The Words al lui Clay Hammond.

Pare ametitor, si nu e decat firul principal al filmului, dar va asiguram ca Hotul de Cuvinte este un film care chiar merita vazut si din care am ramas cu cateva lucruri. Daca sunteti pasionati de carti si de lumea scriitorilor, daca cuvintele va sunt dragi si le recunoasteti puterea, filmul acesta este pentru voi.

Daca va plac povestile incalcite, pline de suspans, povestile de iubire care se temina prost si daca Parisul de dupa Al Doilea Razboi Mondial vi se pare romantic, atunci Hotul de Cuvinte este pentru voi. Noua ne plac toate acestea si am aflat si ce se intampla cand cuvintele se intorc impotiva celui care le iubeste mai mult decat orice pe lume.

Nimic bun sau nimic in aparanta bun. Cuvintele sunt creatoare de frumusete, dar pot ucide. Magia lor este mirajul pe care orice autor il adora, dar cati sunt pregatiti sa plonjeze cu totul in lumea fictionala si cati sunt dispusi sa plateasca pretul succesului?

Ce nu ne-a placut? In primul rand, faptul ca finalul putea fi mai bine gandit, mai ametitor, mai ravasitor. Este previzibil, dar nu prost. Nu ne-a placut nici faptul ca personajul lui Jeremy Irons nu a fost mai exploatat, se putea scoate mai mult din el, fiindca este remarcabil. La fel, alter ego-ul din trecut al lui The Old Man, jucat foarte bine de Ben Barnes, putea avea mai multa substanta.

In principiu nu ne-a placut faptul ca nu s-a scos totul din personaje si din poveste. In rest, numai de bine. Filmul este o gura de aer proasptat si chiar daca subiectul a mai fost folosit de multe ori, este in continuare atragator. Vi-l recomandam cu drag!

(sursa foto: aceshowbiz.com, telecine.ro, bucuresti.24fun.ro)