Holy Motors, cel mai dubios film din ultimul timp

Va spunem de la-nceput ca lungmetrajul asta e genul de film pe care ori il consideri o capodopera, o rabufnire de geniu, ori ti se pare o mega-porcarie si o risipa de timp si materie cenusie. Evident ca filmul face parte din selectia oficiala a Festivalului de la Cannes 2012, unde a si castigat Prix de la Jeunesse, si evident ca un film atat de dubios nu putea fi facut decat de-un scorpion, in cazul de fata fiind vorba de regizorul francez Leos Carax (o anagrama a numelui sau real, Alexandre Oscar Dupont).

Asteptati-va asadar la aproape 2 ore de bazaconii inexplicabile. Ce e clar e c-avem un singur actor care joaca vreo 9 roluri: om de afaceri, cersetor, figurant pentru animatie, monstru, tata, iubit, asasin, victima, unchi pe patul de moarte! Asistam chiar la intrarile si iesirile din pielea personajelor interpretate - o limuzina de lux alba este backstage-ul mobil care-l poarta pe Monsieur Oscar (Denis Lavant, un obisnuit al filmelor lui Carax) de la un rol la altul.

In limuzina se machiaza, imbraca, imbata; singurul contact cu exteriorul, intre destinatii, este monitorul care proiecteaza imagini de-afara. O calatorie alegorica in spatiul urban? Poate. Mai degraba o calatorie in propria interioritate - intre roluri vedem "the naked man" din spatele actorului. Intrebarea e daca a mai ramas ceva din el - nu degeaba la un moment dat protagonistul (filmului din film) spune ca nu mai tine minte cine era inainte si c-a devenit "nimeni".

Ne-a amuzat insa foarte tare episodul cand Oscar intra in pielea unui fel de spiridus grotesc imbracat in verde, cu barba roscovana si unghii de hobbit care-a scormonit cam jumatate de viata prin pamant. Rolul ii dicteaza sa sperie oamenii din cimitirul Pere Lachaise din Paris, mancand hulpav flori, bancnote si apoi parul modelului celebru pe care-l rapeste dintr-o sedinta foto glam. De mentionat si ca Eva Mendes este foarte expresiva in rolul unei Kate Moss la ananghie, ne-a placut de ea.

Cam melodramatica intalnirea cu fosta iubita (Kylie Minogue), si ea tot un actor ambulant care colinda orasul si viata intr-o limuzina alba. Kylie nu pierde ocazia sa cante ceva, regretand anii cand avea o viata proprie, dupa care se sinucide. Nice! Dar daca a fost numai un rol? Desi nu o vedem si pe ea adunandu-si nonsalant creierii de pe asfalt, e loc de speculatii (Oscar are parte de cateva invieri subite, dupa ce a fost injunghiat cu un cutit in gat si ciuruit de gloante, ca deh, moartea-i o conventie).

Dubios este si rolul in care Oscar mimeaza o partida de sex cu o blonda imbracata in latex rosu. Costumele lor au senzori de miscare si la final vedem rezultatul prelucrat pe calculator: un fel de dragoni SF fac ceea ce s-ar putea numi sex.

(Vorba vine,) concluzii: intr-o era in care camerele de filmare au disparut ("sfintele motoare" - moartea cinema-ului?!), Oscar continua sa faca ceea ce face pentru "frumusetea gestului". Ii este replicat insa ca frumusetea sta in ochii privitorului si cand nimeni nu mai priveste.. Dar noi am privit si spre final ne-am cam plictisit, poate si din cauza ca era 10 dimineata, nu bausem cafea si voiam sa dam mai repede un sens paradei de sex, violenta si grotesc care parca incerca cu orice pret sa ne socheze. Pana la urma insa, nicio revelatie, departe sa striveasca cineva/ceva corola de minuni a lumii.

Bine, am inteles ca, sub toate mastile astea pe care le purtam in societate, uitam cateodata cine suntem cu adevarat. Viata e un amalgam de roluri in care te pierzi, ok, altceva? Nici evidentele trimiteri la alte filme nu ni s-au parut prea relevante pentru un oarecare sens general - sau asta e frumusetea gestului? Uimiti-ne deci cu alte metafore ascunse dac-ati vazut filmul :)

Sursa foto 1, 2, 3, 4, 5, 6

Holy Motors Trailer