Habemus Papam - cronica film

Avem Papa! Si inca ce papa! Daca nu ati vazut inca Habemus Papam, noi va spunem de la inceput sa nu mai ezitati. Filmul este un fel de teatru al absurdului, captivant printr-un subiect iesit din comun. Ne aflam la Vatican intr-o atmosfera de sacralitate, imediat dupa moartea lui Papa Ioan Paul al II-lea.

Intrebarea de pe buzele tuturor este: cine va deveni noul lider spiritual suprem al Bisericii Romano-Catolice?  Ajungem, astfel, sa asistam la o intreaga ceremonie organizata de Colegiul Cardinalilor Catolici pentru alegerea unui nou Papa si vedem consecintele alegerii lor.

In primul rand, Colegiul trebuie sa aleaga cu mare grija un nume. Odata stranse toate propunerile se fac adunarile si gata, Papa este ales, fumul alb poate da vestea cea mare in Piata Sfantul Petru. Doar ca lucrurile nu sunt chiar asa de simple, mai ales cand noul Papa trece printr-o perioada de depresie si nu se simte inca pregatit pentru o functie de un asemenea nivel. Cat proaspatul suveran pontif isi analizeaza situatia, un popor si o lume intreaga asteapta ca noul Papa sa i se arate la balcon,  sa ii rosteasca primele cuvinte si primele binecuvantari. Subordonatii noului Papa incearca sa ii vina in ajutor angajandu-i un psihanalist interpretat chiar de regizorul si scenaristul filmului, Nanni Moretti.

hmultiplex.ro

De aici se construieste o situatie paradoxala. Avem fata in fata credinta intr-o forta divina  versus ateism intr-o batalie de argumente imbracata intr-o formula de cele mai multe ori comica. In calitate de psihanalist ce intrebari poti sa ii pui Papei cat sa nu fie considerate deplasate, poti sa incepi sa ii vorbesti de Freud si dorintele reprimate, de exemplu? Filmul trateaza, pana la urma,  cu mult simt al umorului tot acest formalism, toate normele protocolare in ceea ce priveste viata suveranului pontif de la Vatican.

La nivel de interpretare, Michel Piccoli, Papa in film, ne-a emotionat, ne-a impresionat, insa nu putem sa nu fim subiectivi si sa spunem ca Nanni Moretti este sarea si piperul peliculei. Ca un fel de Toma necredinciosul, psihanalistul jucat de Moretti este pus sa convietuiasca in mod ironic cu membrii Colegiului Cardinalilor. Din acest punct de vedere, Nanni marturisea: "(Luis) Buñuel obisnuia sa spuna <<Multumesc lui Dumnezeu ca sunt ateu>>, dar eu nu sunt de acord. Mi-ar fi placut sa am credinta (in Dumnezeu), dar nu o am. Am primit o educatie catolica si nu pot sa spun ca a fost o experienta negativa (...). Nu sunt impotriva celor extrem de credinciosi". Pe aceasta directie el isi justifica si filmul "am vrut sa imi spun propria poveste despre Vaticanul meu, cu un Papa al meu si cu propriii mei Cardinali. Oameni probabil ar fi vrut sa fac ceva diferit, dar eu am vrut sa ii surprind. Unii au crezut ca voi denunta anumite aspecte legate de Vatican  dar tocmai de aceea am ales sa nu fac asta. Am vrut ca povestea sa fie o surpriza."

Si chiar a fost o surpriza pentru ca filmul ajunge sa ne releve visurile ascunse ale Papei, sa ne faca partasi la o poveste in care nu mai vedem titulatura, ci cunoastem omul devenit lider spiritual. Asa cum ii vedem si pe Cardinali, mai putin sobri, gata sa se joace, la propriu, cu psihanalistul. Asa ca, daca nu ati vazut inca pelicula noi va recomandam sa va adunati gasca de prieteni si sa urmariti Habemus Papam pentru ca veti experimenta o cu totul altfel de comedie.

Daca ati vazut deja filmul, cu ce impresii v-a lasat?