Film - Wagner & Me

A treia zi la Festivalul de Film Evreiesc am vazut filmul Wagner & Me, un documentar care ne-a dus in minunata lume a muzicii clasice si care mi-a oferit (mie cel putin) o lectie de istorie atat a lumii cat si a muzicii. Iar prezentatorul documentarului, Stephen Fry nici nu putea fi mai bine ales datorita entuziasmului sau in ceea ce priveste muzica, si, in special, muzica lui Wagner.

Wagner & Me il aduce in fata noastra pe Stephen Fry, nu actorul, nu comediantul, ci omul, omul indragostit nebuneste de muzica lui Richard Wagner, dar si evreul ale carui rude au murit in timpul Holocaustului. Iar pentru ca Wagner a fost preferatul lui Hitler, Stephen nu stie daca va reusi sa treaca peste asocierea pe care o face intre muzica lui Wagner si antisemitism sau nazism. Pe langa toate astea, filmul este si o introducere in viata unuia dintre cei mai mari compozitori ai lumii.

wagner_and_me Am aflat cateva lucruri foarte foarte interesante despre Richard Wagner. In primul rand faptul ca acesta a fost printre primii dirijori care au stat cu spatele la public si cu fata la orchestra - lucru care la vremea respectiva era privit ca un gest de sfidare. In al doilea rand faptul ca a privit arta ca pe un lucru complet - muzica, teatru, etc si nu a fost de acord cu fastul pe care ni l-a propus mereu opera. Dar nu in ultimul rand am aflat de faptul ca Wagner a scris o lucrare antisemita, plina de ura prin care ii descria pe evrei ca fiind niste fiinte dezgustatoare alaturi de care nu puteai trai.

Pe de alta parte am aflat si faptul ca Wagner, datorita stilului sau de viata, a fost mereu plin de datorii lucru care a luat sfarsit abia in momentul in care Ludovic al II-lea al Bavariei a ajuns si a preluat puterea. Acesta i-a finantat lui Wagner construirea teatrului de la Bayreuth dedicat in intregime compozitorului german, primul teatru care a avut orchestra ascunsa in spatele unui paravan si asta pentru ca Wagner a fost de parere ca publicul trebuie sa inteleaga spectacolul intreg.

Si pentru ca la teatrul Bayreuth se intra greu, producatorii filmului au avut mult de asteptat raspunsul in ceea ce privea filmarile in culisele teatrului. Acestia nu au cerut ajutorul nimanui (politic, etc), pentru a reusi sa intre in teatru si poate ca au procedat mai bine, avand in vedere ca cei de-acolo au pastrat traditia impusa de Wagner - oarecum rebeli si mereu inovativi. Totusi, dupa ce au primit acceptul de a filma pregatirile Festivalului de la Bayreuth toata lumea i-a lasat in pace, parand chiar dezinteresati de prezenta lor acolo.

Wagner & Me trebuie neaparat vazut si asta pentru ca e un documentar care desi are in centru parerea unei singure persoane este obiectiv si nu te pune sa alegi una dintre parti, ci ne lasa pe noi sa alegem daca vom judeca muzica lui Wagner doar din punct de vedere al artei sau vom asocia compozitiile acestuia cu Hitler. Iar Stephen Fry este pur si simplu fantastic, mai ales ca il vedem foarte entuziasmat sa poata trece prin locurile unde a trait Wagner. Am gasit filmul pe net, asa ca il puteti vedea mai jos. Enjoy.

Wagner & Me