Film - The Last Survivor

The Last Survivor Aseara a inceput Festivalul de Film Evreiesc, prima editie din Romania, si a inceput cum  nu se putea mai bine cu filmul The Last Survivor. Cu sala plina de actori (Mircea Albulescu, Victor Rebenciuc, etc), de oameni care au avut rude sau care au trait pe viu momentele grele din al doilea razboi mondial si persoane care vor sa inteleaga mai bine greutatile supravietuitorilor genocidelor, filmul ne-a facut pe toti sa intelegem ca e cazul sa luam, intr-un fel sau altul, atitudine.

The Last Survivor prezinta povestile a 4 supravietuitori: Heidi Fried - supravietuitoare a celui de-al doilea razboi mondial, Jacqueline Murekatete - supravietuitoare a genocidului din Rwanda 1994, Justin Semahoro - supravietuitor al genocidului din Congo 1996 si Adam Bashar - supravietuitor al genocidului din Darfur. Documentarul ne prezinta mai degraba viata acestora dupa evenimentele care le-au schimbat vietile si felul in care acestia au ales sa lupte impotriva acestor atrocitati.

Heidi Fried evreica de origine romana, a ales sa ramana in Germania unde s-a facut psiholog si incearca (chiar si acum la varsta de 87 de ani) sa-i ajute prin terapii de grup pe cei care au supravietuit genocidelor, indiferent unde au avut loc acestea.

Jacqueline Murekatete este studenta la Drept si lupta pentru drepturile omului. Adam Bashar asteapta cu nerabdare sa se termine razboiul din Sudan pentru a se intoarce acasa sa ajute la refacerea tarii. Intr-un interviu acordat unui post de radio, gazda l-a intrebat pe Adam cum de a putut sa intre in ilegal in Israel si i s-a permis sa locuiasca acolo iar el a raspuns: "Nu locuiesc aici. Astept pacea din Sudan. Apoi ma duc acasa".

Justin Semahoro locuieste acum in America si incearca sa-si gaseasca parintii ramasi in Congo, insa nu se stie sigur daca acestia mai traiesc. Acest lucru face din Justin ultimul supravietuitor al tribului Banyamulenge.

Documentarul nu este facut neaparat ca sa sensibilizeze publicul. Nici nu era nevoie, pentru ca povestile celor 4 se ocupa de acest aspect. Documentarul are rolul de a fi purtatorul de cuvant al supravietuitorilor si de a ne transmite mesajul pe care acestia lupta sa-l transmita in fiecare zi: Daca vom uita de cele intamplate nu vom reusi niciodata sa punem capat atrocitatilor de acest fel.

Filmul te amuteste pur si simplu. Imaginile uneori socante si povestile celor 4 te fac sa te gandesti ca asa ceva nu este posibil in ziua de azi, si probabil ca cele mai emotionante momente sunt cele in care iti dai seama ca, chiar si dupa ce au trait ce-au trait, fiecare dintre ei poate sa rada si sa isi continue viata intr-un mod normal, incercand totusi sa faca ceva si pentru ceilalti.

Documentarul este unul foarte bun care trebuie neaparat vazut, nu neaparat pentru valoarea sa artistica ci pentru a intelege mai bine problemele cu care ceilalti se confrunta, probleme care ne afecteaza pe noi toti, fie ca se intampla in orasul nostru fie ca se intampla pe cealalta parte a globului.

Asteptam cu nerabdare si celelalte filme de la Festival. Voi ati fost acolo?