Film - Cine zice, ala este! (Mine Vaganti)

Cine zice, ala este! este acel gen de film pe care se merita sa il vezi la cinematograf intr-o zi calduroasa de vara, in confortul unui fotoliu, cu aer conditionat si cateva racoritoare. Comedia italiana de fata a fost lansata anul trecut si este regizata de Ferzan Ozpetek. Dramele familiale, unde lupta principala se da intre ce vor rudele de la tine si ce iti dicteaza tie inima sa faci, par sa fie cea mai la moda tema in cinematografia italiana, cel putin daca ne gandim ca nu demult am vizionat si Eu sunt dragostea.

Familia Cantone detine o fabrica de paste in sudul Italiei, detaliu care generalizeaza cat se poate de mult societatea italiana din anii '60. Conservatori si (foarte important) catolici, isi traiesc vietile intr-un mod simplu, linistit, dictat de ce cred ei sa fie legea firii. Filmul isi incepe actiunea cand parintii Vicenzo (Ennio Fantastichini) si Stefania (Lunetta Savino) vor sa lase fabrica mostenire celor doi fii, Antonio (Alessandro Preziosi) si Tommaso (Riccardo Scamarcio).

3 1

Tommaso este mezinul familiei, care tocmai se intoarce pentru festinul familial de la facultate din Roma. In secret, acesta ii povesteste fratelui sau mai mare ca nu isi doreste sa preia afacerea familiei, ca vrea sa se intoarca la Roma, sa isi continue viata ca scriitor si, mai mult, ca este gay. Pregatit psihic pentru eventualitatea aproape certa ca parintii sai nu vor primi vestea cu bine, Tommaso se vede pus in fata unei rasturnari de situatie, cand Antonio, care lucrase pana in acel moment in fabrica, face niste marturisiri la randul sau. Vicenzo este atat de socat si suparat, incat face un atac de cord.

De grija tatalui, care nu ar putea face fata vestii pe care ar avea-o si el de dat, Tommaso preia atributiunile fabricii pentru o perioada. La un moment dat, insa, iubitul sau din Roma soseste in oras, punct in care Tommaso realizeaza ce este cu adevarat important pentru el.

2 5

Poate pentru un public mai putin european o asemenea poveste nu ar parea de interes. Homosexualitatea este un subiect fumat si ras-fumat in occident, insa in Europa Centrala si de Sud-Est continua sa fie un tabu in familiile traditionale. Drept urmare, noi am urmarit filmul cu placere si interes, cu atat mai mult cu cat tabuul a fost bine conceptualizat si de scenariu, dar si de jocul actorului in rol principal.

Scamarcio este italianul tipic: tanar, frumos, brunet, inalt, care fura inima fetelor. Dar in afara faptului ca este un tablou frumos pictat, Ricardo Scamarcio a facut un Tomasso foarte interesant, reusind sa transmita de partea cealalta dilemele existentiale cu care un om se confrunta atunci cand marturiseste familiei ca are alte orientari sexuale.

6 7

Nicole Grimaudo, care o joaca pe tanara Alba, este o alta prezenta tanara de care ne-am bucurat. Aceasta ii da viata unei muncitoare de la fabrica, care se indragosteste de Tommaso, fara sa ii stie secretul. Desi spectatorii stiu adevarul, nu puteti sa nu fiti contrariati de chimia cat se poate de heterosexuala dintre cele doua personaje.

Unul din amanuntele care ne-au fascinat si un alt motiv pentru care va recomandam sa vizionat Cine zice, ala este! consta in calitatea imaginii, asigurata de Maurizio Calvesi, unul din oamenii cei mai apreciati in bransa si castigator al catorva din cele mai importante premii italiene, precum Faliano Film Festival, Globi d'Oro si David di Donatelo Awards.

4 8

Noi am apreciat deopotriva regia si imaginea, in asa fel incat chiar daca ar fi fost sa nu ne placa povestea sau actorii, tot sa avem ceva bun de spus. Pe imdb filmul are nota 7, apreciere pe care o consideram justa.

Filmul a venit de curand in cinematografele din Romania, asa ca cel putin saptamana aceasta il puteti vedea pe marile ecrane. Vizionare placuta si sa ne spuneti si noua cum vi s-a parut.