Film - A film Unfinished

Am ajuns si la cea de-a doua zi a Festivalului de Film Evreiesc unde am vazut documentarul A Film Unfinished care ne-a confirmat inca o data (dupa The Last Survivor) ca filmele pe care le putem vedea in cadrul Festivalului nu sunt alese la intamplare.

Bazat pe 4 pelicule care urmau sa fie primul lung metraj de propaganda filmate in jurul anului 1942 de catre nazisti, A Film Unfinished ne prezinta viata evreilor din Ghetoul Varsovia. Producatorii filmului au incercat sa adauge sonor celor 4 pelicule facandu-ne sa intelegem ce se intampla cu adevarat in acele filmari si sa nu ne facem idei gresite privind doar imaginile. Si au reusit.

Toate cele 4 pelicule au fost regizate de nazisti astfel incat evreii au fost pusi intr-o lumina proasta. Totusi, aceste pelicule vazute prin prisma supravietuitorilor Ghetoului, unuia dintre cameramani si jurnalului conducatorului Consiliului Evreiesc Adam Czerniakow au un cu totul alt sens. Filmul este unul dur, la fel ca si cel de ieri, poate chiar mai mult. Filmarile prezinta diferenta dintre viata evreilor instariti si a celor saraci din Ghetou. Cei instariti isi permit sa-si cumpere de mancare, in timp ce evreii saraci mor de foame pe strada sau locuiesc cu familia intr-o singura camera a unui apartament. Mortii sunt lasati pe trotuar, iar nazistii ii forteaza pe trecatori sa mearga pe langa cadavre nepasatori.

Cameramanul care a filmat secventele oribile a fost chemat ca martor in procesul care a avut loc dupa cel de-al doilea razboi mondial. Pentru ca acesta a murit inainte ca filmul sa fie facut, rolul sau a fost jucat de un actor care are cam aceeasi varsta cu el. Totusi, actorul a citit chiar marturia originala a cameramanului. Producatorii nu au intampinat foarte mari probleme in utilizarea peliculelor care se afla la un muzeu din Germania. De fapt, a durat ceva mai mult pana s-a aflat de existenta acestora. Cat despre supravietuitorii care vorbesc despre film, toti au privit documentarul cu atentie sperand sau asteptandu-se sa-si vada rudele trecand pe strada. Aproape nici unul dintre ei nu a putut revedea secventele in care apareau cadavre, acest lucru fiind motivat cel mai bine prin urmatoarele cuvinte: "Acum nu mai pot revedea cadavrele. Acum sunt din nou om".

Imaginile cadavrelor sau a oamenilor de pe strazi sunt terifiante: acestia sunt piele si os si chiar si cat sunt in viata arata ca niste mumii care se tarasc pe asfalt cerand ceva de mancare. Insa atrocitatile nu se termina aici, pentru ca filmele incearca sa ne arate cat de bine erau tratati evreii. Si dupa ce vedem o groapa comuna in care erau asezate corpuri neinsufletite unul peste altul, ni se prezinta o inmormantare cu mult fast in cimitir (regizat). A Film Unfinished este plin de acest soi de evenimente de o cruzime iesita din comun.

Este de necrezut ca cineva a putut sa se gandeasca sa faca asemenea lucruri care par rupte dintr-un film horror. Dar A Film Unfinished trebuie vazut tocmai pentru a intelege ca exista si astfel de oameni (daca le putem spune asa) si ca trebuie sa ne asiguram ca pe viitor sa nu mai exista nici macar sansa ca o idee de acest fel sa treaca prin mintea cuiva.

Am cautat si am gasit tot filmul pe Youtube, in 7 parti. Enjoy!

A Film Unfinished, Partea 1

A Film Unfinished, Partea 2