Desert Flower: imagini frumoase si cam atat

Titlul acestui film instiga la cel mult doua variante: ori ideea ad literam a unei flori in desert, in jurul careia se tes diverse povesti, ori un cliseu despre o persoana deosebita, rara, care provine dintr-o zona arida si care infloreste pe durata a aproximativ doua ore. Din nefercire, filmul Desert Flower se incadreaza in a doua categorie.

Lansat in 2009, dar venit recent in Romania, filmul a putut fi vizionat anul trecut la Cluj in cadrul TIFF. Povestea este inspirata dintr-un caz real, cel al tinerei somaleze Waris Dirie (waris traducandu-se in "floarea desertului", astfel pliindu-se destul de previzibil pe destinul personajului), care ajunge unul din cele mai apreciate manechine din lume.

2 7

Provenita dintr-o familie de crescatori nomazi de capre, Waris este circumcisa la 3 ani, iar din cauza unei infectii, ii sunt extirpate organele genitale. Ulterior, este vanduta la 13 ani ca sotie, dar fuge de casnicie. Haladuieste in deserturile Africii de Nord, pana este trimisa de rude la Londra sa fie servitoare la ambasada Somaliei. Calatoria de la statutul copilului analfabet, marcat de societatea in care se naste si de care fuge, pana la cel al celebritatii pozate pe copertile celor mai notorii reviste de moda, este transpusa in acest film biografic.

6 1

Din nefericire, uneori, viata care bate filmul este mult mai dramatica, veridica, lipsita de clisee si plina de suspans decat ecranizarea ulterioara, care de obicei lasa mult de dorit atunci cand persoana in cauza inca traieste. Acesta este si cazul filmului de fata, care se salveaza doar printr-o calitate foarte buna a imaginilor, mai ales la inceput, cand cadrele infatiseaza portul, viata, oamenii si desertul din Africa. Imaginea de deschidere este cea mai buna, din punctul nostru de vedere: fetita africana ridica un miel nou-nascut, stand intr-o pozitie ginecologica, fapt ce sugestiv reveleaza dramele ulterioare.

Realizat dupa autobiografia adevaratei Waris Dirie, care in prezent locuieste in Austria, Desert Flower este un film care a pornit la drum cu un buget insignifiant si care a fost cu preponderenta filmat in Germania, dar si Londra si New York (aici actiunea petrecandu-se in momentul in  care Waris devine ambasadoare al ONU). Partea de inceput, care ne-a atras noua atentia, a fost filmata in Djibouti.

4 5

Rolul principal este jucat de fotomodelul etiopian Liya Kebede, care nu reuseste sa fie convingatoare in postura dramatica in care este pusa. Ne face sa credem ca a fost aleasa in distributie doar pentru ca este africanca si fotomodel. Daca inertia acesteia ne-a adormit in unele momente, in altele ne-a intrigat exuberanta maniacala a lui Marylin, jucata de birtanica Sally Hawkins. Nu stim, insa, exact pe cine sa plasam totusi vina, pentru ca jocul actoricesc ar putea foarte bine fi conditionat de regie.

3 8

Filmul lui Sherry Horman se constituie intr-o succesiune de secvente asezate interesant din punct de vedere temporal, norocul fiind ca, desi regia te plimba cand in trecutul indepartat, cand in cel apropiat, cand in prezent apoi iar in trecut, logica nu se pierde si nici atentia spectatorilor. Povestea dramatica, insa, spunem noi, prinde foarte bine. Ridica semne de intrebare si creste nivelul multumirii de sine, mai ales cand esti roman si ai nevoie uneori sa stii concret ca unii se zbat intre viata si moarte, moartea fiind uneori varianta mult mai usoara. Deznodamantul este pur american, asadar nu te astepta ca viata dificila din Somalia sa se concretizeze altfel decat intr-un happy end.

Noi totusi va recomandam sa il vedeti, macar de dragul imaginilor si a unei povesti pe care nu ai timp sau chef sa o citesti pe wikipedia.