Cirkus Columbia

Aseara am fost la NCRR la a doua zi a festivalului de film  Bucharest IFF si am vazut Cirkus Columbia - reluare/film in afara competitiei. Filmul a fost cel care a deschis editia de anul acesta a festivalului si marcheaza intoarcerea regizorului Danis Tanovici in peisajul balcanic prezentand drama unei familii sarace in pragul razboiului civil.

Povestea se desfasoara in Bosnia la inceputul anilor '90, cand Divko (Miki Manojlovic) se intoarce in orasul sau natal dupa o perioada de 20 de ani pe care i-a petrecut in Germania. Divko se intoarce pentru a divorta de sotia sa, Lucija (Mira Furlan), si pentru a se casatori cu tanara pe care a adus-o cu el. Avand foarte multi bani si folosindu-se de ei pentru a obtine absolut orice, Divko isi da fosta familie afara din casa (pe Lucja si pe fiul sau Martin, Boris Ler) pentru a locui el acolo. Totusi legaturile tata-fiu reincep sa se inoade fara voia lui Martin, iar pierderea pisicii norocoase a lui Divko duce si crearea altor legaturi. Dar razboiul civil face ca vietile personajelor sa se schimbe, din pacate insa schimbarile fiind destul de previzibile.

cirkus_columbia_4 cirkus_columbia_3
Sursa foto: Filmofilia.com

Cirkus Columbia este drama unei familii intr-o perioada nu tocmai placuta, inaintea razboiului civil si in timpul schimbarii regimului politic. Totusi filmul este destul de amuzant, pentru ca asa cum suntem cu totii, incercam sa gasim placerile vietii chiar si in cele mai grele momente. Astfel, tanarul Martin este dezinteresat de armata si de razboi si isi vede de hobby-ul lui: statiile radio si de inotat in rau cu prietenii.

Cirkus este interesant pentru ca reuseste sa surprinda foarte bine cateva aspecte ale vietii. Unul dintre ele ar fi ca banii, intr-o tara nu tocmai bogata, pot cumpara orice, iar Divko este integrat foarte bine in categoria parvenitilor: intors in orasul natal bogat, se plimba pe strazi de parca ar fi orasul sau. Un alt aspect ar fi ca o femeie poate strica o prietenie adevarata: Martin se cearta cu cel mai bun prieten al sau din cauza mamei sale vitrege. Iar legat de familie, regizorul Danis Tanovic reuseste sa sublinieze (adica sa spune verde-n fata) ca ce se intampla intre parinti nu are legatura cu copilul: Martin este prins in conflictul dintre ai sai si nu doreste sa fie implicat.

Probabil cel mai important lucru care reiese din film este acela ca in momente grele multi oameni se schimba sau isi dau arama pe fata simtind ca pot deveni importanti. Asa ca unii aleg sa intre in armata si sa-si pedepseasca chiar si fostii prieteni, iar altii se vad nevoiti sa fuga - Martin si familia vor sa fuga in Germania.

cirkus_columbia_1 cirkus_columbia_2
Sursa foto: Filmofilia.com

Un lucru interesant este ca Mira Furlan chiar a fugit din Yugoslavia spre finalul anului 1991 pentru a scapa de harababura poilitica, de tensiunile etnice si de razboiul care a dus la destramarea fostei Yugoslavii.

Despre Cirkus Columbia nu prea avem cum sa vorbim de rau decat poate ca unele lucruri sunt previzibile, iar la final efectele speciale nu sunt chiar atat de bine facute. Insa filmul este unul bun si impune standarde inalte pentru restul peliculelor inscrise la Bucharest IFF.