Catfish - documentarul social promovat ca thriller

Cei care se ocupa de promovarea filmului Catfish au facut o treaba foarte buna. Cine nu ar vrea sa vada un film prezentat ca fiind The best Hitchcock film Hitchcock never directed sau an emotional rollercoaster ride that you won't be able to shake for days? Adevarul este ca nu dezamageste, dar te trimite pe o pista gresita, de unde si the shattering conclusion.

Asa cum este prezentat in trailer, Catfish este un documentar ce prezinta povestea de dragoste dintre Nev, un fotograf new-yorkez ce locuieste impreuna cu fratele sau Ariel si prietenul lor Henry, ambii regizori, si Megan, o tipa ca scoasa din poveste, tipa perfecta. Megan este frumoasa, canta, danseaza, are o ferma de cai, este pur si simplu fermecatoare.

Inainte de a se pune problema unei relatii amoroase via Facebook, Nev este ademenit intr-o situatie cel putin bizara de un mesaj trimis de o fetita de 8 ani, Abby, sora lui Megan, careia ii place sa picteze si ii cere voie sa faca un tablou dupa una din fotografiile lui, tablou pe care ulterior i-l trimite. Si se pare ca de aici a pornit si ideea lui Ari si Henry de a face un film.

Unul care sa te puna pe ganduri si sa te faca sa cantaresti cu atentie cat de deschis esti in fata strainilor, cat de mult te expui pe retelele sociale si pe Internet, cat de vulnerabil esti in fata unui atac si cat de mult valoareaza o prietenie virtuala. Pentru ca atunci cand incepi sa iti completezi profilul de Facebook, imparti like-uri in stanga si in dreapta si te apuci sa publici pe wall tot felul de clipuri, imagini, citate, frustrari si bucurii te prezinti pe tine prietenilor si strainilor pe care ii ai lista de prieteni. Partea misto e ca te poti prezenta cum vrei, partea mai nasoala este ca vei fi citit in functie de ce impartasesti altora.

Nev va fi urmarit de camerele de filmat pe parcusul mai multor luni, pe masura ce relatia cu Megan devine mai profunda si trece de la stadiul de prietenie si flirt online, la dorinta de a se vedea fata in fata cu fata visurilor sale. Comunicarea trece destul de repede din mediul online in cel offline si cei doi amorezi isi dau telefoane si mesaje la scurt timp si o vor face vreo 8 luni intrand in ceva ce pare o relatie la distanta, intre doi oameni care nu s-au vazut niciodata fata in fata.

Este foarte adevarat ca finalul este altfel decat te astepti din trailer si oricate scenarii iti imaginezi, nici unul nu este mai tare decat realitatea ce se va prezenta pe ecran. Si e bine ca schimba ritmul destul de brusc pentru ca este precedat de o perioada destul de lunga si plictisitoare, de dragalasenii virtuale si indragosteli cu iz adolescentin, pe care le consideri usor imature si nepotrivite pe moment, dar care te vor lovi puternic cand afli adevarul din spatele povestii Nev-Megan.

Catfish nu este un film de groaza si nu este un film pe care vrei sa il auzi povestit de altcineva, este un film pe care ar trebui sa-l vezi nu pentru ca e misto sa te uiti la filme cu Facebook, ci pentru poveste care poate sa fie si falsa, dar este executata aproape perfect.