Carnage - cronica film

Carnage
este incercarea reusita a controversatului regizor Roman Polanski de a aduce teatrul pe marile ecrane. Inspirat dintr-o piesa de teatru scrisa in 2006 si adaptata pe scenele din mai multe tari, chiar si in Romania, Carnage este dovada ca acolo unde ai actori mari si dialog suculent nu e nevoie de decor sau actiune pentru a face un film extraordinar de bun.

Piesa al carei titlu original este "God of Carnage", scrisa de Yazmina Reza, a fost jucata prima oara in Franta ca mai apoi sa ajunga pe mai multe continente si, intr-un final, pe marile ecrane. In varianta cinematografica ii avem de Jodie Foster si John C. Reilly in razboi conversational cu Kate Winslet si Christoph Waltz.

Subiectul, in esenta simplist, duce personajele pe culmi actoricesti. Cele 2 cupluri de parinti se intalnesc in casa familiei modeste Longstreet sa rezolve pe cale amiabila o disputa dintre copiii sai in care baiatul Cowan il lovise pe baietelul Longstreet cu o bata. De unde inceputul ne arata niste parinti echilibrati, cu capul pe umeri si gata sa rezolve problema copiilor cu maturitate, evolutia discutiilor transforma personajele in adevarati adolescenti care lovesc prin cuvinte, jigniri si chiar gesturi infantile.

Transformarile personajelor sunt cu adevarat savuroase, cei 4 actori reusind sa ofere un joc-spectacol, artificii in comportament si in metamorfoze. Personajul lui Jodie Foster incepe discutia pe picior de pace alaturi de felii filozofice despre cresterea copiilor. Este sustinuta de sotul ei iubitor, plapand si naiv in aparenta jucat de John C. Reilly.

Pe celalalt front il avem pe tatal indiferent, nepasator si mult prea concentrat pe propria-i cariera jucat de Cristoph Waltz caruia ii este atribuit in tablou un telefon mobil constant lipit de mana. Sotia lui, jucata de Kate Winslet, incearca sa fie impaciuitoare si deschisa la minte desi nu se simte deloc confortabil in postura de mama a unui copil violent.

Daca razboiul se da initial intre familiile Longstreet si Cowan, adversarii se schimba pe parcursul povestii, fiecare personaj trecand in diverse alte tabere. Se fac aliante intre femei care trag cu tunul remarcilor in barbati, apoi se fac alte incrucisari astfel incat toate persoanjele ajung intr-un punct sa tina cu toate celelalte 3 persoane si apoi sa se razvrateasca chiar impotriva fostilor aliati. Da, sunt combinatii de n luate cate k, ecuatii complicate in care factorul comun ramane dialogul destept, intepator, amar si revelator.

Carnage e un spectacol al atitudinilor, al gandirii oamenilor, al psihicului si al frustrarilor. Chiar daca toate povestea are loc doar intr-o casa cu mici schimbari de decor de la bucatarie la sufragerie si o scena la baie, Polanski reuseasca sa scoata din putin tot. Si asta daca ne gandim la fobia de "acasa" pe care ar trebui s-o aiba regizorul in urma tragediei care l-a lasat vaduv chiar in urma unui asasinat in propriul lui camin.

Filmul e o adevarata comoara plina de smaralde sub forma dialogului, plina de diamante sub forma unor actori geniali si plina de rubine sub forma unei povesti scrisa cu fir de aur. Chiar daca subiectul vi se pare plictisitor, noi va dam harta tezaurului Carnage si va recomandam sa-l vedeti, are situatii de limbaj cum rar am mai auzit si am mai trait ca spectatori.

* Carnage a primit si 2 nominalizari la Globurile de Aur 2012.