Barbati care urasc femeile (The Girl with the Dragon Tattoo / Män som hatar kvinnor)

girl with the dragon tattoo
Cu un titlu asa lung si tentant, m-as fi mirat sa fi atras zeci de mii de spectatori in salile de cinematograf. Insa, faptul ca este inspirat dintr-o carte de succes, best seller international, prima parte din trilogia lui Stieg Larsson, poate ca crescut interesul pentru Barbati care urasc femeile (titlu pe care il banuiam de ceva deficiente pana am aflat ca este traducerea exacta dupa titlul original).

Ei bine, dincolo de titlu filmul merita vazut, nu pentru ca ar fi suedez si usor indiferent fata de structurile clasice ale filmelor cu crime si detectivi (amatori sau nu) americane, ci pentru modul in care regizorul (Niels Arden Oplev) si scenaristii (Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg) reusesc sa puna in miscare povestea astfel incat sa nu se piarda in jocul actorilor sau sa devina o chestie dezlanata.

Mikael Blomkvist (Michael Nyqvist) este un jurnalist prins intr-un scandal de calomnie si a carui reputatie are de suferit. Chiar daca este victima unei inscenari, viitorul lui nu suna bine si este condamnat la inchisoare si plata unor daune. Cu toate acestea, un industrias batran, Henrik Vanger (Sven-Bertil Taube), il angajeaza pentru a descoperi ce s-a intamplat cu nepoata sa disparuta in urma cu 40 de ani. Asta doar dupa ce apeleaza la ajutorul hackeritei Lisbeth Salander (Noomi Rapace) si primeste un raport pozitiv.

barbati care urasc femeilebarbati care urasc femeile

Atras de povestea pe care i-o spune Henrik legata de familia sa si disparitia fetei, presarata cu povesti legate de implicare unor membri in partidul nazist, Blomkvist accepta propunerea acestuia. Intre timp povestea paralela a lui Salander se dezvolta si ne este prezentat un personaj puternic, ciudat, antisocial (atat prin port, cat si prin atitudine), care nu pare a fi genul sa stea cu capul plecat in fata amenintarilor.

Investigatiile jurnalistului nu par sa duca nicaieri pana cand chiar Salander ii da o mana de ajutor, deoarece se pare ca e greu sa te separi de oamenii ale caror calculatoare le-ai hackuit si sa ii vezi cum se chinuie fara prea mari sanse de reusita. Cam atat despre poveste, pentru ca filmul chiar merita vazut (daca ati citit cartea, stiti cum sta evolueaza lucrurile, dar tot ar trebui sa-l vedeti).

barbati care urasc femeile

Filmul ar fi putut sa cada in multe capcane, sa se concentreze prea mult pe intriga si sa piarda personajele pe drum, care astfel nu ar fi fost nimic altceva decat artificii de decor, care sa mai condimenteze povestea, sau sa se concentreze prea mult pe personajele principale, demonii si tensiunile lor interioare si sa scape de sub control actiunea. Insa, nu face asta, reuseste sa gaseasca un echilibru intre personaje si actiune, incat la finalul vizionarii filmului sa nu ramai cu prea multe nelamuriri. E adevarat ca nu poti spune ca stii totul despre Lisbeth sau ca te-ai lamurit cum sta treaba cu marile familii industriase suedeze, dar nu sunt lucruri ramase in coada de peste.

E adevarat, finalul este usor happy end si o intruchipare a viselor oricarui razbunator manat de dreptate si dupa rezolvarea cazului Vanger ai impresia ca filmul se intinde degeaba, dar de fapt realizezi ca mai erau lucruri de rezolvat.

Ce mai este interesant la film, cat si la carte, este modul in care sunt percepute actiunile oamenilor in raport cu mediul in care s-au format. Pe de-o parte vezi cum violenta si abuzurile din copilarie pot fi considerate scuze si motive pentru actiunile adultilor, pe de alta parte o ai pe Lisbeth care pare sa razbata si sa ramana integra in ciuda copilariei sale marcata de abuzuri.

Toate cele trei adaptari ale carti au fost lansate in 2009, Barbatii care urasc femeile si Fata care s-a jucat cu focul ruleaza deja in cinematografe, iar partea a treia, Castelul din nori s-a sfaramat, are premiera vineri 5 noiembrie.