Americanul

You are a good man but, you have a secret.

Cu George Clooney la patru ace pe afis, alergand cu pistolul in mana si cu o atitudine de James Bond, The American pare la o prima vedere un film de actiune cel putin la fel de exploziv si cu un ritm la fel de alert ca seria Bourne. Doar pare, pentru ca Anton Corbijn a ales sa nu puna deloc accentul pe actiune, ci s-o lase sa curga lent si sec, intr-un ritm natural. Daca vreti un film de actiune "pur sange", Americanul nu este deloc cea mai buna alegere, pentru ca mai mult ca sigur va veti plictisi asteptand focurile de arma, exploziile (niciuna) sau urmaririle cu masini, ia r rezultatul va fi dezamagitor. Insa, regia foarte buna a lui Corbijn si jocul excelent al lui Clooney isi rasplatesc spectatorii pe alte planuri. Cei care-si doresc un thriller plin de tensiune, nu vor fi dezamagiti.

Americanul din titlu este un hitman pe nume Jack (Clooney). O misiune din Suedia a acestuia nu se termina tocmai bine, iar Jack se vede nevoit sa se ascunda intr-un orasel din Italia, unde bea cafele si asculta piesa Pa Panamericano asteptand detaliile pentru o ultima misiune, dupa care urmeaza sa "iasa la pensie". Aici Jack incepe sa se ataseze de cateva personaje pitoresti: o prostituata si un preot, dar si paranoia si tensiunea incep sa ia proportii si sa se joace un pic cu mintea sa - justificat, de altfel.

Toata povestea este mentinuta la un nivel minimalist, nu ni se ofera prea multe informatii despre niciun personaj, ceea ce contribuie la aura de mister din jurul lui Jack si a vietii sale. Insa, in mod paradoxal, personajele nu sunt deloc plate - confirmand expresia ca uneori less is more. De asemenea, chimia dintre Clooney si celelalte personaje functioneaza perfect si nu neaparat la nivelul dialogurilor (pentru ca Clooney nu-l interpreteaza pe cel mai vorbaret personaj), ci si un pic dincolo de acestea, la nivelul interactiunii non-verbale dintre personaje.

The American The American

Fara prea multe artificii si fara o risipa prea mare de gloante, The American inainteaza foarte lent, acordand spectatorilor timpul necesar contemplarii asupra crizei existentiale a hitman-ului Jack, care-si simte sfarsitul aproape si care nu stie daca sa se resemneze si sa accepte ce i s-a pregatit sau sa lupte pentru o viata noua. In acest sens, cele doua personaje de care Jack se ataseaza in oraselul din Italia si intre care este prins, prostituata Clara (Violante Placido) si preotul Benedetto (Paolo Bonacelli), sunt simbolice - poetic si melodramatic, dar foarte bine si frumos construit, nu putini fiind cei care au spus despre The American ca ar fi unul dintre cele mai bune filme ale anului.

Daca aveti un pic de rabdare si daca reusiti sa rezistati tentatiei de-a va imagina ce-ar fi putut fi The American daca ar fi avut mai multe scene de actiune a la Bourne, ultimul film al lui Clooney nu va va dezamagi. In caz contrar, veti pleca din sala de cinema cascand si plangandu-va de starea de plictiseala in care v-a scufundat.