De vorba cu Mehmet Can Mertoglu- tanara speranta a cinematografiei din Turcia

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Tanara speranta a cinematografiei din Turcia, Mehmet Can Mertoglu a castigat anul acesta France 4 Visionary Award in sectiunea Semaine de la Critique. Co-productia Turcia-Franta-Romania are o importanta echipa romaneasca in spate: regizorul Calin Peter Netzer (Pozitia copilului) a fost producatorul filmului, iar Marius Panduru semneaza imaginea.

Noul Cinema Romanesc ajunge in Turcia (Variety) in comedia impresionanta a lui Mehmet Can Mertoglu despre istoria falsificata a unei familii. Nascut in Akhisar, Turcia, Mehmet Can Mertoglu a studiat anterior literatura turca la Universitatea Bogazici din Istanbul, a publicat articole despre cinema in reviste si a regizat scurtmetrajul The Slope (2008), proiectat in zeci de festivaluri, precum Rotterdam, Edinburgh, Montreal si Angers.

14680591_1265155930209166_6926121419957447769_n.jpg
Regizorul Mehmet Can Mertoglu de vorbă cu presa
Photo credits: Doria Drăgușin

Mehmet Can Mertoglu ne prezinta o satira sociala, cu hint-uri absurde, totusi intr-un context realist. Filmul descrie artificialitatea, proiectia, ca aducand mai multa satisfactie si apropiere de un ideal de fericire (adoptat si el), decat realitatea care le genereaza. Arata o maladie sociala, fara sa fie agresiv si ne impinge sa analizam propriul fals.

Am avut ocazia sa stam de vorba cu cu Mehmet Can Mertoglu si am putut intelege si mai bine ce povesteste debutul lui, Album. Regizorul ne-a asigurat insa ca intentia din final va ramane in continuare un secret, chiar si pentru cei care au luat parte la film.

album.jpg

Care e relatia ta cu Noul Val Romanesc?

Imi place foarte mult, sunt un mare fan pentru ca gasesc multe similaritati cu oamenii, e foarte apropiat de Turcia, pentru ca am avut cumva parte de aceeasi istorie mai ales in secolul al XVIII-lea. Imi plac regizori ca Mungiu, Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu, dar nu numai, imi place si generatia mai tanara, Radu Rude, Adrian Sitaru.

Consideri ca lucrand cu un director de imagine roman a influentat felul in care arata filmul tau, ritmul?Se scrie mult despre filmul tau in presa internationala: "Romanian New Wave comes to Turkey"?

Chiar si in Turcia oamenii cred ca e un film romanesc facut in Turcia, dar pot sa inteleg, exista o traditie in Romania a filmelor despre birocratie, mai mult decat in Turcia si bineinteles ca datorita lui Marius Panduru oamenilor le vine in minte mai ales Politist, adjectiv.

Pentru mine nu e o problema, imi place cinematografia romaneasca, ii inteleg punctul de vedere, dar aceste lucruri sunt universale nu doar legate de Romania sau Turcia.

album-photo2-muratkilic_sebnembozoklu-h_2016.jpg

Folosesti multe metafore vizuale in filmul tau care trimit la cinematografia scandinava, cum de ai optat pentru acest stil absurd in cadrul realismului minimalist?

E o combinatie care imi place, mai ales in filmele lui Roy Andersson si pe care o incerc si eu. Scena in care personajele au capetele asezate pe masa reprezinta un fel de dormit cu ochii deschisi. De obicei cand mergi in aceste locuri birocratice ajungi sa astepti ore in sir si eu de obicei fac gestul asta intoteauna. Cred ca in visul meu toti oamenii arata asa, e absurd, dar incerc, caut sa adaug aceasata nota.

Este filmul tau de debut si ai facut o alegere dificila. Cum de ai optat pentru o satira sociala despre cume vazuta infertilitatea in Turcia, probleme sociale cu hint-uri politice?

Am incercat sa fac un film despre istoria artificiala. Chiar si cand te uiti la istoria Turciei sunt multe minciuni, statul recreeaza istoria, dar si familiile, fiecare persoana isi creeaza istorii. Cat despre adoptie, am prieteni care incerca acum, dar este foarte complicat, trebuie sa ai cel putin 35 de ani, trebuie sa fii casatorit de cel putin 5 ani, sunt multe reguli si am vrut sa gasesc o paralela intre adoptie si recrearea istoriei si am ales satira pentru ca exista multe filme despre subiect, despre orfelinate, dar majoritatea sunt triste, deprimante, mi se pare mai interesant sa alegi satira pentru a arata asta. Cred ca e mai interesant si pentru spectatori.

14657320_1265155936875832_8731070681397116827_n.jpg
Regizorul Mehmet Can Mertoglu de vorbă cu presa
Photo credits: Doria Drăgușin

Crezi ca oamenii s-au detasat de natura lor?

Pentru mine prologul in care arat nasterea vitelului, infatiseaza fertlitatea. In Turcia trebuie sa ai un copil daca esti casatorit, in cateva cazuri nu vor, dar este o presiune/fortare sociala, asa ca am incercat sa fac o alegorie in prolog. M-a interesat procesul, iar cand am prezentat adoptia am scos in evidenta faptul ca oamenii de fapt nici nu plac acei copii, e obligatoriu in societate, dar devine un iPhone, incerci sa-l obtii, dar dupa ce il ai te plictisesti, asta am vrut sa arat.

Care e scena ta preferata?

Prologul. Prima scena. Imi place si scena cand asteapta in gradina centrului de adoptie. 

Planuiesti sa faci si alte proiecte cu Romania?

S-ar putea intampla, dar pentru urmatorul lungmetraj nu o voi face pentru ca e foarte diferit. Va fi o adaptare, planuiesc sa-l filmez in Franta in 2018, va fi o drama, gen Robert Altman anii '70. 

album-2.jpg



Nici un comentariu inca vrei sa comentezi?

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

Filme


Cinefili

Care este trilogia preferata?
|Rezultate|Alte sondaje