Spoturile de la TIFF, retrospectiva in imagini miscatoare

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
De zece ani incoace, TIFF (Festivalul International de Film Transilvania) a adus in fata cinefililor lungmetraje pe care le-a lasat sa se desfasoare pe marile ecrane si pe care, mai apoi, le-a premiat pentru regie, scenariu, interpretare, imagine sau a oferit alte distinctii onorifice.

La TIFF, pe langa filmele din competitie, romanii care inca mai pastreaza un loc de mandrie patriota pentru filmele autohtone au avut ocazia sa vada in premiera nationala productii 100% romanesti; dragile noastre pelicule, dupa ce s-au lasat vazute doar de ochii compatriotilor, au parasit scena cinematografica din Romania ca sa cucereasca  si alte natii, asa cum a fost cazul filmului lui Cristian Mungiu, "4 luni, 3 saptamani si 2 zile".

Daca TIFF e atat de generos la inmanarea premiilor, ne-am gandit sa-i dedicam si lui un mic festival (vorba vine) si sa facem o retrospectiva a celor mai reusite spoturi TIFF; asadar, iti prezentam un omagiu al iubitorilor de filme pentru festivalul pentru care ne-am limpezit ochii si suntem gata sa-i lipim de ecranele cinematografelor la care vor rula peliculele TIFF.

2002



De aici a inceput totul; intr-o prezentare misterioasa, camerele de filmat, rolele de film si luminile au facut un joc semi-erotic (noi asa l-am perceput, poate muzica e de vina), elementele definitorii filmului anuntand prima editie TIFF. Jocul in cvasi-obscuritate nu a inceput pana cand nu s-a pus degetul pe harta pentru a arata cu precizie unde se tine festivalul de film, adica la Cluj.

Primul spot nu se bazeaza pe o parodie sau pe o reiterare a unor scene celebre din lumea cinematografica, dar are in centru elementele de culise pentru pregatirea oricarui film.



2004



In 2004, TIFF s-a prezentat publicului sub forma unei tarancute cu bujori in obrajori, o fata in costum popular care se plimba printre oamenii moderni, printre citadinii la costum si in haine la moda. Tarancuta noastra, usor de remarcat in aglomeratia urbana devine la finalul spotului o Marylin Monroe careia vantul ii flutura sortuletul.

Tarancuta din spot a prezentat cu un substrat comic asocierea Hollywood- Transilvania, marcand ideea de film comercial distrus de un festival in care se promoveaza adevaratele valori, cele traditionale.



2005


Cum arata intalnirea unui cioban cu extraterestrii? Nu stim, dar stim ca ciobanii nostri sunt stana de piatra chiar si cand vad o bicicleta zburatoare prin dreptul Lunii. Spotul din 2005 il readuce in atentia publicului pe simpaticul extraterestru E.T, scena pusa intr-un peisaj mioritic, unde un cioban cu suba pe umeri isi indreapta privirea catre bicicleta care pare sa sfideze prezenta Lunii.



2008 



Anul 2008 a avut spoturi din belsug, sapte la numar, fiecare cu regizorul lui. Mai precis, urmatorii regizori s-au strans sa aduca in atentia publicului o noua editie TIFF, de data aceasta, parodia avandu-l in centru pe nimeni altul decat Bond, James Bond.

Cum spuneam, iata lista regizorilor: Corneliu Porumboiu, Adrian Sitaru, Bogdan Mustata, Nae Caranfil, Paul Negoescu, Radu Muntean, Tudor Giurgiu. Dintre productiile anului 2008 am ales urmatoarele spoturi TIFF:

    

   

2009 



Una din cele mai reusit parodii din gama spoturilor TIFF este, aproape fara indoiala, reclama din 2009, o parodie la filmul Brokeback Mountain. Varianta in viziunea TIFF i-a cooptat pe Dragos Bucur si pe Toni Cuzin in rolul unor ciobani autohtoni care se iubesc pe plaiurile romanesti. Spotul se voia a fi ultima parodie a hit-urilor de la Hollywood, organizatorii pregatind pentru 2010 ceva diferit. Dar spotul din 2010 contrazice intentia de acum un an a presedintelui TIFF, Tudor Giurgiu. 

Spotul din 2009 este savuros la nivel de imagine si continut iar mesajul de la final pune cireasa pe tortul unei comedii ironice la adresa unui film sensibil si emotionant.



2010 

Pentru editia din acest an, spotul a aruncat in bratele telespectatorilor cuplul tata-fiu Piersic si Piersic Jr intr-o scena adulata de publicul international si folosita in nenumarate randuri si feluri: scena din Star Wars cu marea revelatie pe modelul: "ba, ala-i ta-su, ba". Clipul a fost destul de contestat, parerile despre acest spot fiind impartite in pro si contra.

Dupa incursiunea in lumea spoturilor TIFF, putem spune ca festivalul a avut ani mai buni si mai generosi la capitolul creativitate si vizual. Spotul din 2010 este chiar destul de slab la partea de umor si imagine; dar aspectul fortat al poantei si al jocului actoricesc fac triunghiul amoros tata-fiu-ecran un mic deliciu pre-festival. 

 

sursa foto si sursa foto thumb


Nici un comentariu inca

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

Filme


Cinefili

Star Wars: The Last Jedi?
|Rezultate|Alte sondaje